Faceți căutări pe acest blog

Ar-Razaq - Indestulatorul (1)



Astazi, dragi surori ne vom opri asupra primei parti a incercarii noastre de deslusi semnificatiile preafrumoaselor nume ale lui Allah de AR-RAZZAAQ   -   AR-RAAZIQ – ceea ce s-ar traduce in mod aproximativ in limba romana ca si INDESTULATORUL / INTRETINATORUL.
Ce inseamna aceste nume din punct de vedere lingvistic
"Ar-rizq" inseamna ceea ce este de folosinta.
Pluralul – "arzaaq", "Ar-Razaq" – din formele de superlative.

Consemnarea acestor nume in Coran
Acest nume al lui Allah poate fi intalnit in textul Nobilului Coran o singura data in forma de singular:
إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ ذُو ٱلۡقُوَّةِ ٱلۡمَتِينُ (٥٨) فَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُواْ ذَنُوبً۬ا مِّثۡلَ ذَنُوبِ أَصۡحَـٰبِہِمۡ فَلَا يَسۡتَعۡجِلُونِ (٥٩)
58. Ci Allah este Întretinãtorul [Ar-Razzaq], Stãpânul puterii, Cel Statornic [Al-Matin].
(Adh-Dhariat, 58)
Si in forma de plural de cinci ori, una dintre acestea cuvantul lui Allah:
وَإِذَا رَأَوۡاْ تِجَـٰرَةً أَوۡ لَهۡوًا ٱنفَضُّوٓاْ إِلَيۡہَا وَتَرَكُوكَ قَآٮِٕمً۬ا‌ۚ قُلۡ مَا عِندَ ٱللَّهِ خَيۡرٌ۬ مِّنَ ٱللَّهۡوِ وَمِنَ ٱلتِّجَـٰرَةِ‌ۚ وَٱللَّهُ خَيۡرُ ٱلرَّٲزِقِينَ (١١)
11. Si dacã vãd ei un negot sau o petrecere, atunci se împrãstie ei înspre ea si te lasã pe tine în picioare. Spune: "Ceea ce se aflã la Allah este mai bun decât petrecerea si decât negotul, iar Allah este Cel mai bun Înzestrãtor!"
(Al-Jum'ah, 11)

Cu privire la ce inseamna aceste nume in ceea ce Il priveste pe Allah Preaslavitul si Preainaltul, invatatii in islam au spus:
* El este "Ar-Razaq" pentru creatiile Sale, adica Cel responsabil  in a le da hrana lor
* El este Cel responsabil in privinta rizq-ului, a celor de trebuinta traiului si El este Cel pe care se bazeaza fiecare suflet in ceea ce priveste hrana sa si indestularea, iar indurarea Sa au cuprins toata creatia, si aceasta nu-I este specific dreptcredinciosul afara de necredincios, si nici cel aliat religie lui Allah afara de dusman; ci, dimpotriva, El face ca indestularea Sa sa-i ajunga celui slab, fara de putere, si in neputinta de a o obtine, precum si celui puternic.
Si a spus Allah Preaslavitul si Preainaltul:
وَڪَأَيِّن مِّن دَآبَّةٍ۬ لَّا تَحۡمِلُ رِزۡقَهَا ٱللَّهُ يَرۡزُقُهَا وَإِيَّاكُمۡ‌ۚ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ (٦٠)
60.Si câte vietãti sunt care nu poartã hrana lor! Allah le hrãneste si pe ele [si vã hrãneste] si si pe voi! El este Cel care Aude Totul [si] Atoatestiutor [As-Sami', Al-'Alim]
(Al-Ankabut, 60)
وَمَا مِن دَآبَّةٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا عَلَى ٱللَّهِ رِزۡقُهَا وَيَعۡلَمُ مُسۡتَقَرَّهَا وَمُسۡتَوۡدَعَهَا‌ۚ كُلٌّ۬ فِى ڪِتَـٰبٍ۬ مُّبِينٍ۬ (٦)
6. Si nu este vietuitoare pe pãmânt a cãrei hranã sã nu fie în grija lui Allah. El stie locul ei de sãlas si locul în care ea va muri. Totul este într-o Carte deslusitã.
(Hud, 6)
* "Ar-Raaziq" – Cel care revarsa asupra supusilor Sai ceea ce nu poate trupurile lor sa fie intarite decat prin el, si Cel care ii binecuvanteaza prin satisfacerea nevoilor lor prin acesta pentru a nu diminua pentru ei frumusetea/dulceata vietii prin intarzierea acestuia pentru ei, si a nu o pierde prin pierderea rizq-ului lor.
* "Ar-Razzaq" – este Cel care indestuleaza cu o indestulare dupa alta indestulare si Cel care o sporeste si o face mai vasta
*"Ar-Razzaq" – este Cel care a creat al-arzaq- indestularile / cele necesare traiului si a dat creatiilor Sale celor necesare traiului si le-a indestulat si a facut ca rizqurile sa ajunga la ele
*El este "Intretinatorul" tuturor supusilor Sai si nu exisa vietate pe pamant decat avand indestularea sa si cele de trebuinta traiului la Allah, iar intretinerea, indestularea Sa pentru supusii Sai este de doua feluri:
- o "intretinere/indestulare" generala – destinata deopotriva celui supus, precum si nesupusului, si celor dintai si celor de pe urma, iar acesta este "rizq"-ul trupurilor
- si o "intretinere/indestulare" speciala – iar aceasta este "rizq"-ul inimilor, hranirea lor prin stiinta si credinta.
Si indestularea permisa (ar-rizq al-halal) care ajuta la intarirea  religie si acesta este specific dreptcredinciosilor, in functie de pozitia lor din punctul de vedere al credintei, si consecinta a intelepciunii si indurarii lui Allah, Preaslavitul si Preainaltul.

Si dintre consecintele credintei in acest nume asupra dreptcredinciosului musulman putem aminti:
*aceee ca cel unicizat/particularizat in ceea ce preiveste ar-rizq este Allah Unicul, fara a avea intru aceasta nici un asociat, si a spus Preainaltul:
قُلۡ مَن يَرۡزُقُكُم مِّنَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ قُلِ ٱللَّهُۖ
24. Spune: “Cine vã dãruieste cu cele de trebuintã pe voi din ceruri si de pre pãmânt?” Spune: “Allah!
(Saba'a, 24)
Si ii atentioneaza Allah pe supusii Sai asupra unicitatii si a singularitatii Sale din punctul de vedere al adorarii , cum ca El, Preaslavitul, este Unicul  din punctul de vedere al creatiei si al intretinerii/indestularii si nu I se asociaza altcineva intru aceasta, si daca este asa, atunci se singularizeaza si din punctul de vedere al adorarii si nu I se asociaza nici un altul dintre idoli, si pentru aceasta a continuat Preainaltul spunand:
وَإِنَّآ أَوۡ إِيَّاڪُمۡ لَعَلَىٰ هُدًى أَوۡ فِى ضَلَـٰلٍ۬ مُّبِينٍ۬ (٢٤)
Si noi sau voi suntem pe un drum bun sau într-o rãtãcire rãzveditã
 (Saba'a, 24)
Adica – cum va purtati dupa aceasta dovedire asupra adorarii lui Allah, Unicul.
Si cu adevarat a negat Allah in privinta celor care-I faceau asociati adorarea idolilor lor in pofida faptului ca acestia nu le pot oferi lor cele necesare traiului si nu le pot fi de nici un folos si nici nu le poate dauna cu ceva. Si a spus Preslavitul:
وَيَعۡبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَمۡلِكُ لَهُمۡ رِزۡقً۬ا مِّنَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَسۡتَطِيعُونَ (٧٣)
73. Si adorã ei, afarã de Allah, ceea ce nu le poate aduce lor nici o hranã din ceruri si de pre pãmânt, cãci sunt fãrã de putere!
(An-Nahl, 73)
Si a facut Allah cunoscut faptul ca acestia nu detin cele de trebuinta traiului lor si nici nu pot face aceasta, apoi a spus Allah:
فَلَا تَضۡرِبُواْ لِلَّهِ ٱلۡأَمۡثَالَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ (٧٤)
74. Nu-I faceti, asadar, semeni lui Allah, cãci Allah stie, în vreme ce voi nu stiti!
(An-Nahl,74)
Adica – cum  ca El, Preaslavitul, stie si marturiseste ca nu exista alta divinitate in afara de El, Unicul, atat din punctul de vedere al creatiei, cat si din punctul de vedere al oferirii celor de trebuinta traiului, iar ei, prin nestiinta lor, ii fac Lui asociati.
Si astfel si cuvantul lui Allah:
ٱللَّهُ ٱلَّذِى خَلَقَكُمۡ ثُمَّ رَزَقَكُمۡ ثُمَّ يُمِيتُڪُمۡ ثُمَّ يُحۡيِيكُمۡ‌ۖ هَلۡ مِن شُرَكَآٮِٕكُم مَّن يَفۡعَلُ مِن ذَٲلِكُم مِّن شَىۡءٍ۬‌ۚ سُبۡحَـٰنَهُ ۥ وَتَعَـٰلَىٰ عَمَّا  يُشۡرِكُونَ (٤٠)
40. Allah este Cel care v-a creat pe voi, apoi v-a dat vouã cele de trebuintã, apoi vã face pe voi sã muriti, apoi vã readuce pe voi la viatã. Oare se aflã printre asociatii vostri cineva care sã facã ceva dinacestea? Laudã Lui! El este mai presus de ceea ce Îi faceti voi ca asociati!
(Ar-Rum, 40)
Adica – nu pot cei pe care voi ii faceti asociati lui Allah sa faca ceva asemenea celor amintite in veci, si, mai mult, daca ar opri/inchide Allah Preainaltul "rizq"-ul / indestularea Sa asupra oamenilor, nu detine vreunul puterea in a-l deschide pentru ei fara de Allah, si a spus Preainaltul:
مَّا يَفۡتَحِ ٱللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحۡمَةٍ۬ فَلَا مُمۡسِكَ لَهَاۖ وَمَا يُمۡسِكۡ فَلَا مُرۡسِلَ لَهُ ۥ مِنۢ بَعۡدِهِۚۦ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ (٢)
2. Ceea ce dãruieste Allah oamenilor ca îndurare, aceea ce nu o poate opri nimeni, iar ceea ce opreste El, aceea nu o mai poate trimite nimeni, dupã El, cãci El este Atotputernic [si] Întelept [Al-'Aziz, Al-Hakim]!
(Fatir,2)
أَمَّنۡ هَـٰذَا ٱلَّذِى يَرۡزُقُكُمۡ إِنۡ أَمۡسَكَ رِزۡقَهُ ۥ‌ۚ بَل لَّجُّواْ فِى عُتُوٍّ۬ وَنُفُورٍ (٢١)
21. Cine este acela care vã îngrijeste pe voi, dacã El opreste darurile Sale? Însã ei stãruie în semetia lor si în fuga lor [de Adevãr].
(Al-Mulk, 21)
Adica – cine este Acela care va da de mancare si de bautura si va adduce hrana voastra daca Domnul vostru ar opri riq-ul / indestularea Sa cu care ii indestuleaza si ii intretine?
Si s-a relatat despre profetul Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) cum ca spunea daca a terminat rugaciunea – "Nu exista alta divinitate in afara de Allah, Unicul, care nu are pe nimeni asociat, a lui este Imparatia si a lui este Lauda si El este cu putere peste toate. O, Allah, nu exista oprire pentru ceea ce tu ai dat, si nici dare pentru ceea ce Tu ai oprit ….pana la sfarsitul acestei rugi.

*cum ca Allah este Cel responsabil / raspunzator pentru cele de trebuinta traiului ale tuturor din ceruri si de pe pamant, si a spus Preaslavitul:
وَمَا مِن دَآبَّةٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا عَلَى ٱللَّهِ رِزۡقُهَا وَيَعۡلَمُ مُسۡتَقَرَّهَا وَمُسۡتَوۡدَعَهَا‌ۚ كُلٌّ۬ فِى ڪِتَـٰبٍ۬ مُّبِينٍ۬ (٦)
6. Si nu este vietuitoare pe pãmânt a cãrei hranã sã nu fie în grija lui Allah. El stie locul ei de sãlas si locul în care ea va muri. Totul este într-o Carte deslusitã.
(Hud, 6)
Si a spus:
وَڪَأَيِّن مِّن دَآبَّةٍ۬ لَّا تَحۡمِلُ رِزۡقَهَا ٱللَّهُ يَرۡزُقُهَا وَإِيَّاكُمۡ‌ۚ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ (٦٠)
60. Si câte vietãti sunt care nu poartã hrana lor! Allah le hrãneste si pe ele [si vã hrãneste] si pe voi! El este Cel care Aude Totul [si] Atoatestiutor [As-Sami', Al-'Alim]
(Al-Ankabut, 60)
Si a spus Ibn Kathir, adica – nu au capacitatea de a-l aduna  si nici de a ajunge la el si nici in a dosi ceva pentru ziua de maine, ci  Allah este Cel care ii indestuleaza si ii intretine si El este Cel care le poate opri lor rizq-ul lor si, de asemenea,  in pofida slabiciunii loe, Allah face indstularea lor usor de ajuns la ele si ii trimite fiecarei creaturi cele necesare traiului si nu face exceptie de la aceasta nici macar un atom in intreg pamantul sau vreo pasare pe cer si nici vreun peste in apa. Subhan Allah – slava lui Allah!

*diferenta intre "qut"=hrana si "rizq"=provizii/cele necesare traiului este aceea ca "al-qut" este ceea ce intareste corpul din ceea ce se mananca si prin intermediul lui se alimenteaza; iar "rizq"-ul este tot ceea ce intra in posesia supusului lui Allah, dintre ceea ce se mananca si ceea ce nu se mananca si el este ierarhizat, pe cea mai inalta treapta aflandu-se ceea ce hraneste.
Si cu adevarat a restrans trimisul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) formele in care se poate beneficia de "rizq"/ de indestularea acestei lumi spunand: "Spune omul: "Averea mea! Averea mea! Si oare ai tu din averea ta altceva decat ceea ce ai mancat si ai eliminat, si ceea ce ai imbracat si ai uzat sau ai dat drept milostenie (sadaqah) si ai petrecut;  si orice altceva in afara de acestea, cu adevarat este plecat si lasat altora (oamenilor) – (adica dupa moartea ta).
Si in intelesul de "libaas" – ceea ce ai imbracat – intra, de asemenea, mijloacele de transport si tot ceea ce ii este de folosinta omului, iar hrana este un rizq / o indestulare specifica si garantata dintre indestularile /dintre cele de trebuinta traiului pe care nu o opreste nici o stavila si acesta este cea pe care Allah Preainaltul l-a vizat in cuvintele Sale:

وَمَا مِن دَآبَّةٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا عَلَى ٱللَّهِ رِزۡقُهَا وَيَعۡلَمُ مُسۡتَقَرَّهَا وَمُسۡتَوۡدَعَهَا‌ۚ كُلٌّ۬ فِى ڪِتَـٰبٍ۬ مُّبِينٍ۬ (٦)

6. Si nu este vietuitoare pe pãmânt a cãrei hranã sã nu fie în grija lui Allah. El stie locul ei de sãlas si locul în care ea va muri. Totul este într-o Carte deslusitã.
(Hud,6)
Si nu se termina acest rizq, si nu dispare aceasta indestulare decat odata cu terminarea vietii.

* si Allah face toate acestea fara greutate si fara vreun cost si fara oboseala…Si Allah este Raaziq fara de aprovizionare, fara a avea nevoie in a fi aprovizionat,  ci, dimpotriva, daca l-ar cere cu totii si le-ar da, nu ar scade aceasta din ceea ce El detine cu ceva, asa cum a fost semnalat intr-un hadis qudsy, cand a spus Allah:
" O, voi, supusii Mei!  Daca primul dintre voi si ultimul dintre voi si djinii si oamenii s-ar urca toti pe un munte si Mi-ar cere si Eu as da fiecaruia nevoia lui, aceasta nu ar scadea ceea ce Eu detin, decat numai asa cum scade un ocean daca ar umple o mare.
O, voi, supusii Mei! Cu adevarat va socotesc Eu voua faptele voastre, apoi vi le rasplatesc; si cel care va gasi binele, sa-I multumeasca lui Allah, iar cel care va gasi raul, sa nu se invinovateasca decat pe sine insusi!" (parte dintr-un hadis sahih, consemnat de Muslim)

* si Allah Preaslavitul si Preainaltul nu particularizeaza prin rizq-ul / indestularea Sa in aceasta viata lumeasca decat pe cei care cred, ci, dimpotriva, in viata lumeasca indestularea/intretinerea este alocata tuturor, credinciosilor si necredinciosilor si aceasta din preamareata Sa bunavointa, asa cum a spus Allah:
ٱللَّهُ لَطِيفُۢ بِعِبَادِهِۦ يَرۡزُقُ مَن يَشَآءُ‌ۖ وَهُوَ ٱلۡقَوِىُّ ٱلۡعَزِيزُ (١٩)
19. Allah este Binevoitor cu robii Sãi. El dãruieste cele spre vietuire cui voieste El. El este Tare, Puternic [Al-Qawiyy, Al-'Aziz].
(Ash-Shuraa, 19)
Si a fost relatat de catre Abu Musa Al-'Ash'ariy cum ca profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: Nu exista cineva mai rabdator insultelor aduse la adresa sa decat Allah Preainaltul si Preaslavitul. Ii atribuie lui un copil (pacatuind prin aceasta intr-o forma extreme de grava), iar dupa aceea El ii insanatoseste pe ei si le da lor cele de trebuinta traiului.
Si aceasta inseamna ca Allah, Preaslavitul si Preainaltul, are o blandete vasta pana si cu necredinciosii care ii atribuie lui un copil (pacatuind astfel intr-o forma foarte grava), iar dupa aceea El ii tamaduieste si ii indestuleaza.
*cum ca Allah, Preaslavitul, este Cel care detine controlul  in ceea ce priveste cele necesare traiului supusilor Sai si face pe cine vrea bogat si cu multe indestulari  si da cate putin altora si nu se intampla aceasta decat in virtutea unei intelepciuni imense. Si a spus Allah:
وَٱللَّهُ فَضَّلَ بَعۡضَكُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٍ۬ فِى ٱلرِّزۡقِ‌ۚ فَمَا ٱلَّذِينَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّى رِزۡقِهِمۡ عَلَىٰ مَا مَلَڪَتۡ أَيۡمَـٰنُہُمۡ فَهُمۡ فِيهِ سَوَآءٌ‌ۚ أَفَبِنِعۡمَةِ ٱللَّهِ يَجۡحَدُونَ (٧١)
71. Allah i-a pus pe unii dintre voi înaintea altora în privinta celor necesare vietuirii. Însã cei care au fost alesi nu dau din partea lor celor asupra cãrora au deplinã stãpânire, asa fel ca sã fie întru aceasta deopotrivã. Oare tãgãduiesc ei binefacerile lui Allah?
(An-Nahl, 71)
إِنَّ رَبَّكَ يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقۡدِرُ‌ۚ إِنَّهُ ۥ كَانَ بِعِبَادِهِۦ خَبِيرَۢا بَصِيرً۬ا (٣٠)
30. Într-adevãr, Domnul tãu dã cele de trebuintã cu prisosintã cui voieste El sau le dã cu mãsurã. El este Bine stiutor al robilor Sãi,Atoatevãzãtor [Khabir, Basir].
(Al-"Isra'a, 30)
A spus Ibn Al-Kathir: "Aceasta inseamna ca El este Binestiutor si Vazator asupra celui caruia I se cuvine bogatia, precum si asupra celuia caruia I se cuvine saracia, si dintre supusi, cei a caror situatie nu poate fi "indreptata" decat prin bogatie si daca i-ar ajunge saracia s-ar strica, si dintre acestia intr-o situatie inversa. A spus Allah:
إِنَّ رَبَّكَ يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقۡدِرُ‌ۚ إِنَّهُ ۥ كَانَ بِعِبَادِهِۦ خَبِيرَۢا بَصِيرً۬ا (٣٠)
30. Într-adevãr, Domnul tãu dã cele de trebuintã cu prisosintã cui voieste El sau le dã cu mãsurã. El este Bine stiutor al robilor Sãi,Atoatevãzãtor [Khabir, Basir].
(Al-'Isra'a, 30)
Si in Tafsir – Ibn Kathir – inseamna cuvantul lui Allah este Stiutor si Vazator al celui caruia I se cuvine bogatia, precum si a celui caruia I se cuvine saracia, si exista dintre supusii lui Allah oameni a caror situatie, cu adevarat, nu poate corecta decat in momentul in care ei detin bogatia si daca ar saraci aceasta l-ar face sa iasa din calea cea dreapta si invers:
 وَلَوۡ بَسَطَ ٱللَّهُ ٱلرِّزۡقَ لِعِبَادِهِۦ لَبَغَوۡاْ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَلَـٰكِن يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ۬ مَّا يَشَآءُ‌ۚ إِنَّهُ ۥ بِعِبَادِهِۦ خَبِيرُۢ بَصِيرٌ۬ (٢٧)

27. Dacã Allah i-ar înzestra cu prisosintã pe [toti] robii Sãi, s-ar purta ei cu nedreptate pe pãmânt, însã El trimite cu mãsurã ceea ce voieste. El este Binestiutor [si] Binevãzãtor [Khabir, Basir] al robilor Sãi.
(Ash-Shuraa, 27)
Cum ca daca le-ar da Allah deasupra nevoilor lor dintre cele cu care ii indestuleaza, i-ar purta aceasta spre nedreptati si nesupunere si astfel, din mare intelepciunea Sa Allah da fiecaruia ceea ce ii este potrivit.
Apoi a spus Allah:
وَهُوَ ٱلَّذِى يُنَزِّلُ ٱلۡغَيۡثَ مِنۢ بَعۡدِ مَا قَنَطُواْ وَيَنشُرُ رَحۡمَتَهُ ۥ‌ۚ وَهُوَ ٱلۡوَلِىُّ ٱلۡحَمِيدُ (٢٨)
28. El este Cel care pogoarã ploaia, dupã ce ei au fost deznãdãjduiti, si întinde îndurarea Sa. El este Ocrotitor [si] Vrednic de Laudã [Al-Waliyy, Al-Hamid].
(Ash-Shuraa, 28)
Si, de asemenea, cuvantul lui Allah:
وَإِن مِّن شَىۡءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَآٮِٕنُهُ ۥ وَمَا نُنَزِّلُهُ ۥۤ إِلَّا بِقَدَرٍ۬ مَّعۡلُومٍ۬ (٢١)
21. si nu sunt lucruri ale cãror hambare sã nu se afle la Noi si pe care Noi sã nu le trimitem cu mãsurã anumitã.
(Al-Hijr, 21)

*multitudinea indestularii ("rizq"-ului) in viata lumeasca (Ad-Dunia) nu este neaparat un indiciu al iubirii lui Allah fata de robul Sau, ci necredinciosii, in virtutea nestiintei si a ignorantel lor credeau aceasta. Si a spus Allah Preainaltul despre ei:
وَقَالُواْ نَحۡنُ أَڪۡثَرُ أَمۡوَٲلاً۬ وَأَوۡلَـٰدً۬ا وَمَا نَحۡنُ بِمُعَذَّبِينَ (٣٥) قُلۡ إِنَّ رَبِّى يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقۡدِرُ وَلَـٰكِنَّ أَڪۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعۡلَمُونَ (٣٦) وَمَآ أَمۡوَٲلُكُمۡ وَلَآ أَوۡلَـٰدُكُم بِٱلَّتِى تُقَرِّبُكُمۡ عِندَنَا زُلۡفَىٰٓ إِلَّا مَنۡ ءَامَنَ وَعَمِلَ صَـٰلِحً۬ا فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ لَهُمۡ جَزَآءُ ٱلضِّعۡفِ بِمَا عَمِلُواْ وَهُمۡ فِى ٱلۡغُرُفَـٰتِ ءَامِنُونَ (٣٧)
35. si au zis ei: “Noi am avut mai multe bogãtii si mai multi copii si noi nu vom fi chinuiti!”
36. Spune: “Domnul meu dã din belsug sau împutineazã cele de trebuintã cui voieste El, însã cei mai multi oameni nu stiu!”
37. Nici averile voastre, nici copiii vostri nu sunt dintre acelea care vã vor aduce aproape de Noi, ci numai aceia care au crezut si au sãvârsit fapte bune vor avea parte de rãsplatã îndoitã pentru ceea ceau fãptuit si ei vor fi în sigurantã în odãile de sus [ale Paradisului].
(Saba', 35-37)
Si au crezut necredinciosii cum ca multitudinea averii si a copiilor este un indiciu al iubirii lui Allah si a grijii Acestuia, Preainaltul, fata de ei si ca nu este cu putinta sa le dea acestea in Dunia (viata lumeasca), iar apoi sa ii pedepseasca in Akhirah (viata de apoi). Si cu adevarat a negat Allah aceste presupuneri ale lor spunand:
 أَيَحۡسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِۦ مِن مَّالٍ۬ وَبَنِينَ (٥٥) نُسَارِعُ لَهُمۡ فِى ٱلۡخَيۡرَٲتِ‌ۚ
55. Oare socotesc ei cã ceea ce Noi le dãruim din bunuri si copii
56. Sunt bunuri pe care Noi le dãm în grabã?
(Al-Mu'minun, 55-56)
Apoi a spus:
بَل لَّا يَشۡعُرُونَ (٥٦)
Nu, ei nu pricep.
(Al-Mu'minun,56)
Adica nu este multitudinea averii si a copiilor cea care apropie sau departeaza de Allah, ci –numai acela care crede si face fapte bune - adica: cu adevarat ceea ce apropie de Allah este credinta in Allah si facerea de bine.
Si indica aceasta si spusele profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) – " Cu adevarat, Allah nu priveste la trupurile voastre si nici la imaginile voastre, ci El se uita la inimile voastre." Si in alta relatare: - " ci El se uita la inimile voastre si la faptele voastre."
Si ne-a clarificat noua Allah cum ei accepta viata lumeasca si sunt multumiti cu indestularile acesteia si se linistesc prin ele si se fericesc de ele, pentru ca ei nu cred in intoarcerea lor la Allah si nici in socoteala pe care o vor avea de dat, orbi in ceea ce priveste viata de apoi si ceea ce este legat de aceasta.Si a spus Preaslavitul:
إِنَّ ٱلَّذِينَ لَا يَرۡجُونَ لِقَآءَنَا وَرَضُواْ بِٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَٱطۡمَأَنُّواْ بِہَا وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَنۡ ءَايَـٰتِنَا غَـٰفِلُونَ (٧) أُوْلَـٰٓٮِٕكَ مَأۡوَٮٰهُمُ ٱلنَّارُ بِمَا ڪَانُواْ يَكۡسِبُونَ (٨)
7. Cei care nu nãdãjduiesc în întâlnirea cu Noi si sunt multumiti de viata lumeascã si se simt în sigurantã în ea, precum si aceia care sunt nepãsãtori fatã de semnele Noastre,
8. Acestia vor avea ca sãlas Focul, pentru ceea ce ei au agonisit.
(Yunus, 7-8)
ٱللَّهُ يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقۡدِرُ‌ۚ وَفَرِحُواْ بِٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا فِى ٱلۡأَخِرَةِ إِلَّا مَتَـٰعٌ۬ (٢٦)
26. Allah dãruieste cu prisosintã sau cu mãsurã cele de trebuintã pentru trai cui voieste El. si ei se bucurã de viatã în aceastã lume, dar nu este viata în aceastã lume decât plãcere trecãtoare fatã de Viata de Apoi.
(Ar-Ra'd, 26)
Si ei nu stiu ca aceasta viata lumeasca nu cantareste nimic la Allah, asa cum a fost relatat si de catre Sahil ibn Sa'ad care a spus: A spus profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!): "Daca ar fi contat aceasta viata lumeasca pentru Allah cat si aripa unei musculite, nu i-ar fi dat unui necredincios sa bea nici macar cat o inghititura de apa."
Si pentru ca aceasta viata lumeasca nu are mare valoare  pentru Allah, El ii da din Dunia celui pe care il iubeste, precum si celui pe care nu il iubeste, si nu este multitudinea indestularii indiciu al innobilarii, asa cum nici putinul lui nu este indiciu al nedreptatirii.
Si a spus Allah:
فَأَمَّا ٱلۡإِنسَـٰنُ إِذَا مَا ٱبۡتَلَٮٰهُ رَبُّهُ ۥ فَأَكۡرَمَهُ ۥ وَنَعَّمَهُ ۥ فَيَقُولُ رَبِّىٓ أَكۡرَمَنِ (١٥) وَأَمَّآ إِذَا مَا ٱبۡتَلَٮٰهُ فَقَدَرَ عَلَيۡهِ رِزۡقَهُ ۥ فَيَقُولُ رَبِّىٓ أَهَـٰنَنِ (١٦)
15. Cât despre om, când Domnul sãu îl încearcã si îl cinsteste si este îndurãtor cu el, atunci el zice: "Domnul meu m-a cinstit!"
16. Însã când Domnul sãu îl încearcã si-i micsoreazã lui înzestrarea,atunci el zice: "Domnul meu m-a umilit!"
(Al-Fajr, 15-16)
Si cuvantul lui Allah:
ٱللَّهُ يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقۡدِرُ‌ۚ وَفَرِحُواْ بِٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا فِى ٱلۡأَخِرَةِ إِلَّا مَتَـٰعٌ۬ (٢٦)
26. Allah dãruieste cu prisosintã sau cu mãsurã cele de trebuintã pentru trai cui voieste El. Si ei se bucurã de viatã în aceastã lume, dar nu este viata în aceastã lume decât plãcere trecãtoare fatã de Viata de Apoi.
 (Ar-Ra'd, 26)
Este un indiciu pentru scurtimea varstei vietii lumesti si micimea valorii sale in comparatie cu viata de apoi, asa cum a spus si trimisul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) – "Nu este aceasta viata lumeasca in comparative cu viata de apoi decat ca si cum ar pune unul dintre voi degetul intr-un rau apoi l-ar scoate pentru a vedea cu ce s-a intors."

*cu adevarat, teama si supunerea fata de Allah sunt motive marete intru cresterea rizqu-lui/ al indestularii in aceasta viata si al sporului in acesta. Si a spus Preaslavitul despre oamenii Cartii:
وَلَوۡ أَنَّہُمۡ أَقَامُواْ ٱلتَّوۡرَٮٰةَ وَٱلۡإِنجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيۡہِم مِّن رَّبِّہِمۡ لَأَڪَلُواْ مِن فَوۡقِهِمۡ وَمِن تَحۡتِ أَرۡجُلِهِم‌ۚ مِّنۡہُمۡ أُمَّةٌ۬ مُّقۡتَصِدَةٌ۬‌ۖ وَكَثِيرٌ۬ مِّنۡہُمۡ سَآءَ مَا يَعۡمَلُونَ (٦٦)
66. Dacã ei ar împlini Tora si Evanghelia si ceea ce li s-a pogorât de la Domnul lor, atunci ar mânca ei din cele care se aflã deasupra lor ºi din cele care se aflã sub picioarele lor. Printre ei se aflã un grup care purcede pe o cale de mijloc, însã multi dintre ei sãvârsesc numai rãutãti.
(Al-Ma'ida,66)
Si a spus:
وَلَوۡ أَنَّ أَهۡلَ ٱلۡقُرَىٰٓ ءَامَنُواْ وَٱتَّقَوۡاْ لَفَتَحۡنَا عَلَيۡہِم بَرَكَـٰتٍ۬ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ وَلَـٰكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذۡنَـٰهُم بِمَا ڪَانُواْ يَكۡسِبُونَ (٩٦)
96. Dacã neamurile acestor cetãti ar fi crezut si ar fi avut fricã, atunci Noi le-am fi dãruit binecuvântãri din cer si de pre pãmânt. Însã ei i-au socotit mincinosi si din aceastã pricinã Noi i-am apucat  pentru ceea ce au agonisit.
(Al-'Araf, 96)
فَإِذَا بَلَغۡنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمۡسِكُوهُنَّ بِمَعۡرُوفٍ أَوۡ فَارِقُوهُنَّ بِمَعۡرُوفٍ۬ وَأَشۡہِدُواْ ذَوَىۡ عَدۡلٍ۬ مِّنكُمۡ وَأَقِيمُواْ ٱلشَّهَـٰدَةَ لِلَّهِ‌ۚ ذَٲلِڪُمۡ يُوعَظُ بِهِۦ مَن كَانَ يُؤۡمِنُ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ‌ۚ وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُ ۥ مَخۡرَجً۬ا (٢) وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُ‌ۚ وَمَن يَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُ ۥۤ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَـٰلِغُ أَمۡرِهِۦ‌ۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدۡرً۬ا (٣)
2. Apoi când ele ajung la timpul prescris, atunci sau tineti-le, dupã cuviintã, sau despãrtiti-vã de ele, dupã cuviintã! si luati ca martori doi oameni drepti dintre voi si faceti mãrturie fatã de Allah! Cu aceasta este îndemnat cel care crede în Allah si în Ziua de Apoi! Iar aceluia care este cu fricã de Allah, îi va da El o iesire [bunã]
3. si-l va înzestra pe el de unde el nici nu se asteaptã. Iar aceluia care se încrede în Allah, El îi este de ajuns, cãci Allah împlineste lucrul Sãu si Allah a stabilit un termen pentru fiecare lucru.
(At-Talaq,2-3), adica – de acolo de unde nici nu te gandesti.
Si a spus Preainaltul:
وَأَلَّوِ ٱسۡتَقَـٰمُواْ عَلَى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسۡقَيۡنَـٰهُم مَّآءً غَدَقً۬ا (١٦)
16. si de vor merge ei pe calea cea dreaptã, le vom da Noi apã din belsug,
(Al-Djinn, 16)
Si a vestit sporirea/surplusul celor care multumesc:
وَإِذۡ تَأَذَّنَ رَبُّكُمۡ لَٮِٕن شَڪَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُمۡ‌ۖ وَلَٮِٕن ڪَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ۬ (٧)
7. si când Domnul vostru a vestit: „Dacã veti fi multumitori, vã voi înmulti binefacerile [Mele], iar de veti fi nemultumitori, pedeapsa Mea va fi asprã!”
(Ibrahim, 7)
Si ne-a instiintat Domnul nostru, Cel Preainaltul cum ca cererea de iertare este motiv de sporire a indestularii si a celor necesare traiului, si a spus Allah:
فَقُلۡتُ ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ إِنَّهُ ۥ كَانَ غَفَّارً۬ا (١٠) يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارً۬ا (١١) وَيُمۡدِدۡكُم بِأَمۡوَٲلٍ۬ وَبَنِينَ وَيَجۡعَل لَّكُمۡ جَنَّـٰتٍ۬ وَيَجۡعَل لَّكُمۡ أَنۡہَـٰرً۬ا (١٢)
"Rugati-vã de iertare Domnului vostru, cãci El este Iertãtor [Ghaffar],
11. Pentru ca El sã trimitã asupra voastrã cerul cu ploaie din belsug
12. si pentru ca sã vã dãruiascã vouã averi si copii si sã vã dea vouã grãdini si sã vã dea vouã pâraie!
(Nuh,10-12)

*si de asemenea, inversul, este adevarat, si anume, cum ca pacatul scade "ar-rizq" indestularea si sporul acesteia pentru ca ceea ce se afla la Allah nu poate fi obtinut decat prin supunerea fata de El, si a spus Preaslavitul si Preainaltul:
ظَهَرَ ٱلۡفَسَادُ فِى ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ بِمَا كَسَبَتۡ أَيۡدِى ٱلنَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعۡضَ ٱلَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمۡ يَرۡجِعُونَ (٤١)
41. Stricãciunea s-a arãtat pe uscat si pe mare, din pricina a ceea ce sãvârsesc mâinile oamenilor, pentru ca [Allah] sã-i facã pe ei sã guste o parte din ceea ce ei au fãcut. Poate cã ei se vor întoarce!
(Ar-Rum, 41)
Si s-a spus: Stricaciunea pe pamant adica seceta si putinele plante si disparitia sporului, iar stricaciunea in mare adica taierea sporului pescuitului, iar aceasta datorita pacatele oamenilor. Si, de asemenea, s-a spus ca aceasta reprezinta cresterea preturilor si scaderea nivelului de trai.

*si cel mai maret "rizq" este acela cu care ii indestuleaza Allah pe supusii Sai  in Raiul pe care li l-a promis, si in care le-a fost creat ceea ce nici ochiul nu a vazut, nici urechile nu au auzit, si nici macar nu au trecut prin mintea cuiva,si fiecare indestulare pe care Allah o aminteste supusilor Sai dreptcredinciosi in Coran in putine randuri se face referire la Rai,
Ca si cuvantul lui Allah:
لِّيَجۡزِىَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِۚ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ لَهُم مَّغۡفِرَةٌ۬ وَرِزۡقٌ۬ ڪَرِيمٌ۬ (٤)
 4. Pentru ca El sã-i rãsplãteascã pe aceia care cred si sãvârsesc fapte bune, cãci pentru ei este iertare si înzestrare generoasã;
(Saba'a,4)
58. Acelora care au purces, [pãrãsindu-si cãminele], pe calea lui Allah, iar dupã aceea au fost ucisi sau au murit, Allah le va dãrui o bunã rãsplatã, cãci Allah este cel mai bun dintre cei care dãruiesc.
(al-Hajj,58)
رَّسُولاً۬ يَتۡلُواْ عَلَيۡكُمۡ ءَايَـٰتِ ٱللَّهِ مُبَيِّنَـٰتٍ۬ لِّيُخۡرِجَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ مِنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ‌ۚ وَمَن يُؤۡمِنۢ بِٱللَّهِ وَيَعۡمَلۡ صَـٰلِحً۬ا يُدۡخِلۡهُ جَنَّـٰتٍ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡہَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيہَآ أَبَدً۬ا‌ۖ قَدۡ أَحۡسَنَ ٱللَّهُ لَهُ ۥ رِزۡقًا (١١)
11. [si] un Trimis, care sã vã recite vouã versetele lui Allah cele deslusite, ca sã-i scoatã pe cei care cred si împlinesc fapte bune din întunecimi la luminã. si pe acela care crede în Allah si împlineste fapte bune El îl va face sã intre în Grãdini pe sub care curg pâraie si vesnic vor fi ei sãlãsluitori în ele. si ce înzestrare frumoasã a hotãrât Allah pentru el!
(At-Talaq,11)
Si acesta este cel mai bun "rizq" si cel mai  complet si cel mai binecuvantat si cel mai nobil, nu se opreste si nu dispare, si spune Allah:
مَا سَمِعۡنَا بِہَـٰذَا فِى ٱلۡمِلَّةِ ٱلۡأَخِرَةِ إِنۡ هَـٰذَآ إِلَّا ٱخۡتِلَـٰقٌ (٧)
54. Acesta va fi darul Nostru [pentru voi] si el va fi fãrã de sfârsit.
(Sad, 54)
O,  Allah binecuvanteaza-ne pre noi cu Raiul si indestuleza-ne pre noi cu "rizq"-ul sau si cu multumirea Ta, cu adevarat Tu esti cel mai bun dintre cei care indestuleaza/intretin/ofera cele de trebuinta traiului.
Aici se termina intalnirea noastra de astazi, data viitoare vom continua calatoria noastra intru intelegerea sensurilor preafrumosului nume de Indestulator / Intretinator al lui Allah – Ar-Razaq.
O, Allah a Ta este multumirea si slava in aceasta viata si in viata de apoi si tie iti multumim pentru toate cele cu care ne-ai binecuvantat.
O, Allah iarta-ne noua pacatele noastre cele cu voie si cele fara de voie si pastreaza pentru noi cele cu care ne-ai binecuvantat.
O, Allah, sporeste-ne noua indestularea noastra in aceasta viata si da-ne noua toate cele de trebuinta traiului si binecuvanteaza-ne pre noi cu o indestulare placuta in viata de apoi si sporeste pentru noi binecuvatarile Tale si nu ne lipsi de ele, o, Allah, si fa ca cea mai de pret indestulare cu care ne vei binecuvanta sa fie Paradisul. Amin.