Faceți căutări pe acest blog

Al-Halim - Cel Bland (dupa Muhammad Yaqoob))

De curand am ascultat o lectura deosebit de frumoasa a Sheikhului Muhammad Yaqoob tocmai pe tema semnificatiilor  preafrumosului nume de Al-Halim =  Cel Bland. Este o lectura deosebit de sensibila si impresionanta din care vom spicui cate ceva in cele ce urmeaza.
Si incepe sheikh Muhammad Yaqoob lectura sa despre numele lui Allah "Al-Halim" = Cel Bland, Indulgent, Blajin, Ingaduitor spunand:
Dragii mei, cum mai sunteti? Care mai este situatia voastra in raport cu Allah? (O, Allah indreapta-ne noua situatia noastra si indreapta situatia tuturor musulmanilor, amin!)
Care este situatia inimilor voastre in legatura lor cu Allah in aceasta viata lumeasca…in aceste zile in care ne-au impresurat ispitele si incercarile?! (O, Allah, fereste-ne pre noi de ispite, dintre cele vazute si cele nevazute! O, Allah, vindeca-ne  si pazeste-ne pre noi si pe toti musulmanii de orice  incercare, si fereste-ne de orice ispita si binecuvinteaza-ne pre noi cu o devotiune sincera (intru Allah), atat in vorbele, cat si in faptele noastre, amin!)
Cum mai sunteti? Cu siguranta ca in aceste zile simtim cu adevarat semnificatia a aceea ca cel care isi tine religia asa cum trebuie este ca si cum ar tine (in mana lui) un jaratec. Si acestea sunt vorbe pe care le spunem de demult si ne-a vestit despre ele nobilul insusi nostru profet (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!), insa in aceste zile…aceste ispite se intetesc din ce in ce mai cu putere… si dintre ele ispite care fac rau direct inimii si mintii, asa cum este ispita din partea femeilor…insa nu este ea singura… Si din ce in ce mai acut in aceste timpuri resimtim noi ispita banului … (O, Allah, sporeste tuturor musulmanilor indestularile obtinute prin mijloace acceptate de islam – halal!) Si acolo si alte ispite, cum ar fi educatia corecta a copiilor in islam, si de asemnenea, obtinerea hranei prin mijloce acceptate din punctul de vedere al islamului  si asa mai departe….sunt ispite din ce in ce mai grave si mai acute aparute in aceste timpuri… (O, Allah, pazaste-ne pre noi de aceste ispite!)
Si din aceasta cauza, gasesti tot mai multi dintre fratii nostrii care se pierd pe drum, ies din calea cea dreapta cazand prada ispitelor…
Si, Allah sa ne pazeasca, atunci cand inima se indeparteaza de Allah si o gasesti departe de Acesta, ea incepe sa isi doreasca aceasta viata lumeasca si sa cada in pacat...
Si, asa cum spun unii invatati in islam: ispita (fitnah) este aceea ca ajungi sa accepti ceea ce considerai a fi pacat…(Allah sa ne pazeasca!) – Un barbat, pana mai ieri, facea intotdeauna rugaciunea in congregatie (in grup) in moschee, astazi el nici macar nu mai ajunge la moschee si considera ca…pana la urma important e sa faci rugaciunea… atunci acesta, cu adevarat este in ispita… Sau o sora care se imbraca intr-o modalitate cat mai corecta cu putinta, iar acum hainele ei largi si netransparente si care nu ii aratau formele corpului s-au transformat in haine mulate si cat mai atragatoare..iar ea considera aceasta  normal…important este ca poarta hejab…si aceasta sora, cu adevarat si ea se afla in mare ispita...
Si toate aceste ispite si pacate si nedreptati ce ne inconjoara s-ar diminua daca ar exista in case islam, daca familiile si-ar construi convietuirea pe principiile islamului si copiii ar fi educati intru teama de Allah.
O, Allah, intareste-ne pre noi in credinta si fa inimile noastre supuse fata de Tine si fa-le pe le sa urmeze indrumarile nobilului Tau profet, Muhammad – Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa, si fa-ne pre noi si pe urmasi nostrii dintre cei buni si dreptcredinciosi!
Si noi, ca oameni, ne-am obisnuit sa ne plangem intotdeauna de ceea ce ne nemultumeste in privinta vietilor noastre…si, de multe ori, uitam, insa, sa ii multumim lui Allah, Preaslavitul si Preainaltul pentru binecuvantarile pe care le-a pogorat asupra noastra….
Si pentru aceasta, am venit in aceasta zi sa va aduc aminte de aceste binecuvantari…multe si nenumarate…si spune Allah:
34. Si v-a dat El din toate câte le-ati cerut. si de ati socoti binefacerile lui Allah, nu le-ati putea numãra. Dar omul este cu adevãrat nelegiuit si necredincios
(Surat Ibrahim, 34)
69. Oare vã mirati cã îndemnul vã vine de la Domnul vostru printr-un om dintre voi pentru a vã preveni? Aduceti-vã aminte cã El v-a fãcut urmasi ai neamului lui Noe si v-a fãcut mai mari la înfãtsºare decât pe ei. si aduceti-vã aminte de binefacerile lui Allah; poate cã voi o sã izbânditi!"
(Surat Al-'Araf, 69)
Scoala-te in noapte si multumeste-i si aminteste binecuvantarile pe care le-a pogorat asupra ta si spune: "O, Domnul nostru, Tie iti multumesc, oare nu mi-ai dat tu cutare si cutare….Si Tie iti multumesc, caci Tu ai dus departe de mine din ceea ce este rau cutare si cutare…Si Tie iti multumesc, Tu m-ai salvat de cutare si cutare lucru… si m-ai acoperit pe mine de cutare si cutare…." Si asa mai departe…Recunoaste si rosteste binecuvantarile pe care Allah le-a pogorat asupra ta, aminteste-o, pentru ca aceasta este un prescript si un indemn religios, caci, asa cum mentionam, a spus Allah: si aduceti-vã aminte de binefacerile lui Allah!
Si ce inseamna "binefacerile lui Allah"  - inseamna binecuvantarile lui Allah. Si spune Allah:
11. Iar cât despre îndurarea Domnului tãu, despre ea vorbeste!
(Surat Ad-Duha,11)
Si s-a intamplat vreodat ca te-ai asezat cu vreunul dintre semenii tai si i-ai spus: "Alhamdulillah (lauda lui Allah!) cu adevarat Domnul nostru este Generos… El, Preaslavitul si Preainaltul m-a binecuvantat cu aceasta si cu aceasta si cu aceasta…"
Si suntem obisnuiti ca atunci cand intrebi pe cineva ce mai face sa iti raspunda plangandu-se…:"Roaga-l pe Allah pentru noi… serviciul nu merge…nevasta nu stiu ce are…" si asa mai departe… Ne-am obisnuit sa ne plangem si sa acuzam intotdeauna neajunsuri…si de prea putine ori ne aducem aminte sa pomenim infinitele si preamaretele binecuvantari pe care Domnul nostru Cel Preaslavit si Preainalt, Allah le-a pogorat asupra noastra, Alhamdulillah (lauda Lui Allah!) – O, Allah, fa-ne pre noi dintre cei ce multumesc pentru binecuvantarile pe care le-ai pogorat asupra lor, amin!
Subhan Allah, slava lui Allah, si dintre binecuvtarile pe care Allah preaslavitul si Preainaltul le-a pogorat asupra noastra se afla si ceea ce in limba araba se numeste "ni'amat al-imhaal", adica aceea ca Allah a amnat pedeapsa celor care pacatuiesc pana la un termen bine stabilit si le-a dat lor astfel ocazia de a se intoarce la calea cea dreapta.
Si poate unii se mira si se intreaba: "Si care-i subiectul?!" – Pai subiectul este urmatorul – iti aduci aminte sa fi pacatuit vreodata si Allah te-a ascuns si te-a protejat de ochii celorlalti si nimeni nu a stiut…?! Si te-a ascuns Allah si s-a manifestat fata de tine cu blandete pana ce tu te-ai intors si te-ai cait… Slava lui Allah!
Si intr-o lectura cu titlul "Cunoaste-l pe dusmanul tau!" aminteam cum ca cel mai de temut dusman al tau nu este altul decat propriul tau sine – "an-nafs", subhan Allah! Si spuneam ca primul pas in lupta cu acesta este sa-ti urasti poftele si dorintele care te indeamna sa pacatuiesti. Si cum poti face aceasta? Simplu - punand in balanta si comparand binecuvantarile pe care Allah le-a pogorat asupra ta cu poftele si dorintele tale mojice si sa contemplezi…si astfel, constientizand multitudinea si absolutul binecuvantarilor pe care Allah le-a pogorat asupra ta  vei ajunge sa Il iubesti pe Allah si sa iti urasti sinele care te impinge la rau si nedreptate. – Cautam adapost la Allah de raul sufletelor noastre si de faptele noastre rele.
Si contempleaza – Allah te-a binecuvantat cu vederea si tu privesti la ceea ce este pacat nesupunandu-I-te; si Allah ti-a dat tie darul de vorbi, iar limba ta nu face altceva decat sa rosteasca nedreptati in raport cu maretia lui Allah; si Allah ti-a dat tie capacitatea de a gandi si intelectul si tu le folosesti pentru a obtine beneficii prin mijloace nepermise; si cate dintre binecuvantarile lui Allah pogorate asupra ta si tu nu te opresti din a face ceea cu nu iti este permis, iar El Preaslavitul si Preainaltul nu se opreste din a te insanatosi si a te indestula cu cele necesare traiului si a manifesta blandete si ingaduinta in indulgenta fata de tine. – Pentru ca El esteCel Bland, si Blajin, si Ingaduitor. Subhan Allah – salva lui Allah!
Si "halim" = bland din punct de vedere lingvistic inseamna cel care are puterea de actiona impotriva celor care l-au nemultumit, dar el rabda. Si Allah ar putea sa faca pamantul sa dispara de sub picioarele necredinciosilor si cu toate acestea ii amana pe ei pana la un timp stabilit… Si pentru aceasta au si spus oamenii despre Qarun, a carui poveste o regasim in Nobilul Coran si am amintit-o deja in intalnirea noastra de data trecuta.
Si spune Allah:
79. Si a iesit el dinaintea neamului sãu cu toatã podoaba sa. Cei care voiau viata lumeascã au zis atunci: “O, de-am avea si noi asemenea cu ceea ce i s-a dat lui Qarun! El este [un om] cu marenoroc!”
80. Însã aceia cãrora le-a fost dãruitã stiinta au zis: “Vai vouã!Rãsplata lui Allah este mai bunã pentru aceia care cred si sãvârsesc fapte bune!” Însã ea [rãsplata] nu va fi primitã decât de cãtre cei statornici.
81 . Noi am fãcut ca pãmântul sã-l înghitã pe el si casa lui si nu a avut el nici o ceatã care sã-l sprijine împotriva lui Allah si nu a fost el dintre cei în stare sã se ajute pe ei însisi.
82. si cei care doriserã ieri sã fie în locul lui au zis în dimineata urmãtoare: “Vai! Într-adevãr Allah mãreste câstigul aceluia care voieste El dintre robii Sãi sau îl micsoreazã. Dacã Allah nu ar fi fost milostiv cu noi, ar fi [lãsat pãmântul] sã ne înghitã si pe noi. Vai! Într-adevãr necredinciosii nu izbândesc!”
(Al-Qasas, 79 -82)
Si numele lui Allah de "Al-Halim" este dintre numele lui Allah cu ale carui semnificatii si intelesuri omul traieste… Iar a-ti trai viata intelegand sensurile si semnificatiile absolutelor si maretelor calitati si atribute ale Domnului tau, aceata este dintre cele mai placute vietuiri cu putinta…
Si nu sunt asemenea acela care este inselat de ispite si inima, si toata fiinta sa este acaparata de aceasta viata lumeasca, si acela care isi traieste viata intru intelegerea semnificatiilor naturii Stapanitorului sau, si aceasta este dulce si cea mai satisfacatoare viata cu putinta.
Si daca vor spune au crescut preturile..el va spune – si cat a crescut pretul Paradisului? …Si daca vor spune pretul a nu stiu ce este nu stiu cat astazi..el va spune – si care este pretul Raiului astazi?….Aceasta este legarea inimilor de viata de apoi, si atunci cand inima omului este legata de viata de apoi, si atunci cand inima omului se leaga de Allah, aceasta, cu adevarat, este cea mai dulce si cea mai satisfacatoare modalitate de a-ti trai viata, si acesta este "Raiul pe pamant"….
Si oare cati dintre noi a trait cu adevarat apropierea inimii sale de Allah? De cate ori ne-am asezat pentru a trai cateva clipe cu semnificatiile naturii lui Allah, dar inima noastra era plecata, legata de dunia (viata lumeasca) …. Si astfel, (Allah sa ne pazeasca!) tu doar razi de Allah, pentru ca in timpul pe care tu pretinzi ca I l-ai acorda numai Lui, Preaslavitul si Preainaltul, de fapt inima ta nu este acolo…Si sunt  momente in care, atunci cand inima ta este apropiata de Allah, nu ai nevoie nici de telefon mobil, nici de oameni si nici de orice altceva..esti numai tu si Allah si inima ta este legata de Acesta….Dar pentru a ajunge ca inima ta sa fie apropiata si legata de Allah, o prima conditie este aceea de a fi drept si perseverent in respectarea prescriptiilor lui Allah si, de asemenea, sa il iubesti pe Allah, sa il iubesti cu adevarat pe Allah, iar pentru aceasta trebuie, cu adevarat, sa il cunosti pe Allah..Pentru ca, cunoscandu-l pe Allah, vei ajunge sa Il iubesti, si iubindu-L vei ajunge sa I te supui, si supunandu-i-te, inima ta se va apropia si sa va lega de Allah…
Fie ca Allah sa ne faca dintre aceia ale caror inimi sunt aproape de Domnul si Unicul lor Stapanitor, Allah, amin!
Si pentru a ne spori cunoastrea intru Allah ne-am si oprit astazi asupra semnificatiilor minunatului nume al lui Allah de Al-Halim = Cel Bland, Blajin, Indulgent, Ingaduitor…. Slava lui Allah!
Si cu adevarat te pot face sa te cutremuri cuvintele lui Ibn al-Qaym, care spunea cum ca cel mai placut lucru in Rai este a privi Nobila Fata a lui Allah. (O, Allah, binecuvanteaza-ne pre noi cu a privi la Nobila Ta Fata, o, Allah nu ne priva pre noi de a privi la Nobila Ta Fata!)
Si continua Ibn al-Qaym spunand cum ca – absolutul placerii (resimtite) este pe masura cunoasterii si a iubirii tale (in ceea ce il priveste pe Allah). Subhan Allah – slava lui Allah!
Si problemele si incercarile vremurilor noastre sunt tocmai consecinta departarii inimilor oamenilor de Allah si a necunoasterii Acestuia Preaslavitul si Preainaltul, pentru ca daca L-ar fi cunoscut, cu siguranta ar fi ajuns sa Il iubeasca si sa I se supuna, subhan Allah – slava lui Allah!
Si daca Il iubesti pe Allah, atunci vorbeste despre El, pentru ca ceea ce iubesti se afla intotdeauna pe buzele Tale…El este Cel pe care Il iubesti, deci pomeneste-L, aduti aminte de El, vorbeste despre El!
Si vreau ca tu sa spui: "Il iubesc pe Allah, cu adevarat Allah este Generos, Allah a facut..Allah a spus…" Vorbeste despre Cel pe care Il iubesti!
Si pentru ca noi Il iubim pe Allah, haideti sa vorbim despre El, Preaslavitul si Preainaltul! Sa ne sporim cunoasterea intru Allah si sa patrundem in ceea ce urmeaza semnificatiile minunatului si absolutului Sau nume de "Al-Halim" – Cel Bland…
Si, asa cum am spus, frumestea si placerea si absolutul acestei vieti lumesti este aceea de a trai cu Allah, de a fi inima ta legata de Allah, si nu poti face aceasta decat atunci cand ajungi sa Il cunosti, cu adevarat, pe Allah, slavit fie El, Preinaltul.

Si intalnirea noastra de astazi o s-o traim impreuna cu preafrumosul nume al lui Allah de "Al-Halim" (Cel Bland) si El este cel care are puterea de a pedepsi, dar rabda, Preaslavitul! Si spune Allah:
61. Si dacã Allah ar voi sã-i apuce pe oameni pentru nelegiuirea lor, nu ar lãsa pe el nici o vietate, însã El îi amânã pânã la un termen hotãrât, iar dacã sorocul lor soseste, atunci El nu-i mai întârzie nici mãcar cu un ceas si nici nu-i grãbeste
(An-Nahl,61)
Acesta este Cel Bland, si a spus trimisul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) "Cu adevarat, Allah a scris (acest)  inscris inainte de a incepe conceperea creatiei Sale: "Cu adevarat, indurarea Mea a intercut furia Mea!" iar aceasta sta scris la El, deasupra Tronului Sau!" Slava lui Allah!
Si au explicat  invatati in islam – de ce deasupra Tronului? – pentru ca Tronul Acestuia se intinde peste ceruri si peste pamant, si tot astfel si indurarea Sa cuprinde cerurile si pamantul in totalitatea lor, si Acesta este Allah, Cel Bland, Preaslavitul si Preainaltul.
Si cu adevarat Allah este Bland si Ingaduitor, dar fii cu luare aminte in a te complace in blandetea si indulgenta Sa, Preainaltul, pentru ca Allah amana cat amana…dar si cand pedepseste..pedeapsa Sa este mareata… Si a spus profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!): "Cu adevarat Allah il amana (in a-l pedepsi pe necredincios), si daca l-a luat (pentru a-l pedepsi) nu il (mai) scapa." Si Allah il lasa odata de doua ori, de zece de o suta de ori, dar si cand il ia pentru a-l pedepsi il socoteste pentru ceea ce este nou si pentru ceea ce este vechi…Fie ca Allah sa ne pazeasca de pedeapsa Sa!
Si sunt si oameni care nu se intorc la Allah decat prin teama sau boala sau pirederea bunurilor…sau….Allah sa fereasca! Si este o diferenta neta intre cel care vine la calea lui Allah si el este supus, si cel pe care Allah il aduce la calea Sa si la supunere in pofida vointei lui… slava lui Allah!
Si aceasta este si povestea unui tanar care nu se opreste in a spune: "Mi-as fi dorit sa vin (la Allah) pe picioarele mele, dar m-a adus (la El stand culcat ) pe spate…" – un tanar care respecta legile lui Allah, apoi s-a abatut el de la aceasta si a inceput sa pacatuiasca si sa bea si sa umble cu femei… si i se tot spunea lui: "Intorce-te la calea cea dreapta, ceea ce tu faci este pacat!" iar el raspundea: "Nu-i problema…un an, doi…o vreme….eu stiu ca e pacat si o sa ma intorc la calea cea dreapta, doar inca un timp si ma intorc…nu-ti face griji..." Si subhan Allah, slava lui Allah, Allah sa ne pazeasca de tot ceea ce e rau, a fost  acest tanar incercat de Allah cu o boala si a fost internat in spital, iar cand cei care il sfatuiau sa se departeze  de pacat s-au dus sa-l viziteze le-a spus: ""Mi-as fi dorit sa vin (la Allah) pe picioarele mele, dar m-a adus (la El stand) pe spate…" …Subhan Allah, slava lui Allah, exista oameni care nu se intorc la calea cea dreapta decat atunci cand sunt incercati…. Allah sa ne pazeasca si sa ne intareasca pe calea cea dreapta fara a fi incercati…O,  Allah!
Si de aceea trebuie sa ascultam acest sfat si sa ne intoarcem intotdeauna la Allah inainte de a ne face El Preaslavitul si Preainaltul sa ne intoarcem la El intr-o maniera care s-ar putea sa nu ne fie placuta…Si cautam la Allah adapost de pedeapsa Sa!
Si aceasta este binecuvantarea despre care vorbeam la inceput, binecuvantarea pe care Allah a pogorat-o asupra noastra prin amnarea pedepsei si a oferirii unei sanse in plus, pentru ca El iti da posibilitatea de a te cai si de a te intoarce la Allah cu cainta. Iti da ocazia sa te intorci la El de buna voie, inainte de a te aduce El Preaslavitul si Preainaltul de nevoie…Si spune Allah:
58. Domnul tãu este Iertãtor [Al-Ghafur] si Dãtãtor de Îndurare. De ar voi El sã-i piardã pentru ceea ce ei au agonisit, le-ar grãbi lor osânda, însã ei au un soroc si nu vor afla adãpost de el.
59. Si am nimicit Noi cetãtile acelea pentru cã [neamurile lor] au sãvârsit  nelegiuiri si am rânduit Noi un timp pentru nimicirea lor.
(Al-Kahf, 58-59)
Si:
8. Allah stie ce poartã fiecare femeie [în pântece] si ceea ce lipseste sau ceea ce este prea mult în pântece si tot lucrul are la El mãsurã.
9. Stiutorul celor ascunse si al celor vizibile, Cel Mare, Cel Preaînalt!
10. Pentru El sunt egali acela dintre voi care tine ascuns cuvântul Sãu si acela care îl rosteste cu glas tare, acela care stã ascuns în timpul noptii si acela care se aratã în ziua mare.
(Ar-Ra'ad, 8-10)
Si au facut invatatii in islam diferenta intre "Al-Halim" – Cel Bland si "As-Sabur" – Cel Rabdator si au spus: Cel Bland este cel care a manifestat blandete si nu l-a pedepsit si  i-a dat ocazia de a se indrepta faimosului companion Khaled Ibn al-Ualid pana ce el a acceptat islamul, iar Cel Rabdator este Cel care a rabdat necredinta si pacatele lui Abu Jahl – unul dintre unchii profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) cunoscut pentru asupririle si comploturile sale la adresa profetului lui Allah, si nu l-a pedepsit pana ce nu a murit.
Si, subhan Allah, slava lui Allah, noi suntem o natiune "marhumah"iertata, binecuvantata  – si  a spus Allah – daca ar vrea Allah v-ar fi putut obosi pe voi,  insa Allah doreste pentru voi usurarea (al-iusr) si nu doreste pentrut voi greutatea, si ar fi putut sa va oboseasca pe voi si aceasta din dreptul Lui, ca supus al Sau,si ar fi putut sa te umileasca si sa-Si arate maretia si superioritatea fata de tine…Si ar fi putut sa-ti ceara tie sa I te prosternezi punand limba ta pe pamant, in tarana, si ai fi putut sa Ii spui nu, sa I te opui?! – Cu siguranta ca nu ai fi putut…Si ar fi fost dreptul Sau sa iti ceara sa Il adori in orice forma ar fi considerat-o potrivita - El este Stapanitorul, iar tu esti supusul Sau…. insa Allah este Bland si Ingaduitor… un Stapanitor Bland si Ingaduitor…
Si spune Allah:
225. Allah nu vã cere socotealã pentru vorbele nechibzuite din jurãmintele voastre, ci El vã cere socotealã pentru ceea ce inimile voastre au dobândit. Si Allah este Iertãtor [si] Blând [Ghafur, Halim].
(Surat Al-Baqara, 225)
 Si oare este Allah Generos prin aceasta sau nu? – Cu siguranta ca da….iar noi ne tot conjuram si juram pe El. Si a jura pe Allah…a devenit pentru unii in zilele noastre o vorba spusa in vant si fara a lua seama la ceea ce spun. Si ii auzi jurand pe Allah – "Jur pe Allah ca am mancat!" si el n-a mancat nimic, "Jur pe Allah ca am baut!" si el n-a baut nimic…Si se conjura pe Allah unii pe altii – "Te conjur pe Allah sa vii…", "Te conjur pe Allah sa faci asta…", "Te conjur pe Allah sa imi spui…" si asa mai departe….Si ei nici macar nu isi dau seama de maretia si greutatea cuvintelor pe care ei le rostesc…Si tot este rostit numele lui Allah de gurile lor si ei nici macar nu isi dau seama de aceasta… Si aceasta este de fapt si nenorocirea asupra careia au avertizat cei care au urmat intru dreptate calea profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Alllah fie asupra sa!) si au spus ca aceasta nenorocirea de a-L pomeni pe Allah fara macar sa iti dai seama - adica sa amintesti numele Domnului tau si tu nici macar nu intentionezi aceasta…si Al-Karim (Cel Generos) Al-Halim (Cel Bland si Indurator) spune, asa cum aminteam:
225. Allah nu vã cere socotealã pentru vorbele nechibzuite din jurãmintele voastre, ci El vã cere socotealã pentru ceea ce inimile voastre au dobândit. Si Allah este Iertãtor [si] Blând [Ghafur, Halim].
(Surat Al-Baqara, 225)
 Si Allah Preainaltul te iarta…nu o sa iti faca nimic…pentru ca – Allah nu vã cere socotealã pentru vorbele nechibzuite din jurãmintele voastre, ci El vã cere socotealã pentru ceea ce inimile voastre au dobândit. Si Allah este Iertãtor [si] Blând [Ghafur, Halim].…si El, Preaslavitul si Preainaltul este Cel Generos, si El este Cel Bland si Indurator, iar blandetea Sa este mai mare decat aceasta furia Sa, slava Lui.
Si a spus profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!): "Daca a jurat vreunul dintre voi pe Allah ( intr-o anumita privinta), apoi a gasit altceva (decat ceea ce a jurat) mai apropiat de teama de Allah…atunci sa ispaseasca pedeapsa ("kafarah") pentru ca a jurat (stramb) pe Allah si sa faca ceea ce este cu teama de Allah."
Si spune unul – "Jur pe Allah sa nu vorbesc cu fratele cutare…jur pe Allah sa nu mai vorbesc niciodata cu el…!" si el este intr totul convins de aceasta in inima sa…Insa dupa aceea este sfatuit ca aceasta este pacat si nu se cuvine ca un bun musulman sa se opreasca de la a-i vorbi fratelui sau musulman mai mult de trei zile…si spune.."Gata..eu te-am iertat…si o sa platesc ispasirea pacatului de a jura (stramb) pe Allah ("kafarah") si o sa dau de mancare la zece nevoiasi…"
Si subhan Allah – slava lui Allah…cat de de Perfect si Absolut este El in natura Sa! Si daca ti s-ar spune ca daca aduci in discutie numele cuiva intr-o anumita forma vei fi dus la inchisoare…apoi, dupa ce ai facut aceasta, stapanitorul ti-ar spune…nu am nevoie de nimic de la tine…fa bine celor asemenea tie…este acest stapanitor ingaduitor si bland cu tine sau nu? – Cu siguranta da…Si Allah este mai presus de orice asemanare… si iti spune Prainaltul: "Ai jurat stramb in numele Meu?! – Eu nu am nevoie de nimic de la tine….Da-le de mancare pentru aceasta la 10 asemenea tie…Si Allah, slava Lui este Cel mai bun dintre cei blanzi si blajini si ingaduitori…si daca nu ii poti hrani pe acestia…atunci elibereaza un sclav..si…in final…daca nu vei fi capabil de nici una dintre acestea…tine post trei zile…subhan Allah – slava lui Allah! Si oare este aceasta comportarea cuiva Bland si Indurator sau nu?! – Cu siguranta ca da, iar acesta este Allah, Domnul nostru Cel Bland si Blajin si Ingaduitor, subhan Alllah, slava lui Allah!
Si exista un verset in Surat Al-Baqara a carui semnificatie este cu adevarat de temut … fie ca Allah sa ne pazeasca si sa ne acopere greselile si neajunsurile noastre! Si spune Preainaltul:
…Sã stiti cã Allah cunoaste ce se aflã în sufletele voastre si fiti prevãzãtori fatã de El, dar sã stiti cã Allah este Iertãtor [si] Blând [Ghafur, Halim]
(Surat al-Baqara, 235)
Asadar, Allah stie ce se afla in sinele omului, in interiorul sau...chiar si daca aceasta nu a fost facuta vizibila nici prin faptele sale, nici pe fata sa…ci aceasta idee, acest gand…se afla inca in inima si in mintea sa…nimeni nu le stie..Nimeni in afara de Allah… si Allah spune:
…Sã stiti cã Allah cunoaste ce se aflã în sufletele voastre si fiti prevãzãtori fatã de El… fiti prevazatori fata de el! Aveti teama de incercarea si testarea inimilor voastre pentru a face sa iasa la iveala ceea ce voi ascundeti in ele…Allah sa ne pazeasca de aceste incercari!
Si, spre exemplu, un om si-a pus in gand sa fure o anumita suma de bani – nu a dat curs inca acestei fapte – nu a spus, nu a facut, nu a actionat in nici un fel in aceasta privinta…toate acestea se afla inca ascunse in inima si in mintea lui … Sau altul a intentionat sa faca adulter… nu a spus nimic…nu a facut nimic…nu a dat curs nici unui act legat de acest gand al sau…totul se afla inca ascuns inauntru inimii si al mintii sale… Pe acesta trebuie ca Allah sa il incerce pentru a scoate la iveala ceea ce se afla in inima sa…trebuie sa fie incercat…ce va face?! – fie se va intoarece el la Allah cu cainta si isi va cere iertare pentru aceste ganduri pacatoase, fie va da curs a ceea ce se afla ascuns in inima sa, si astfel Allah il va pedepsi pentru aceasta.
Subhan Allah – Allah nu te pedepseste pentru ceea ce se afla in mintea si inima ta, insa nu este cu putinta ca tu sa fii un dreptcredincios devotat lui Allah, si inlauntrul tau sa fie murdarie…aceasta nu este cu putinta…Trebuie ca Allah sa te curateasca de aceasta murdarie care se afla in inima ta…Si oare cum te va curati?! – Te va incerca…si, ori te vei intoarce la Allah cu cainta, ori vei da curs pacatului aflat in inima ta…
Si ne aducem aminte ca ne-a prevenit Allah: Sã stiti cã Allah cunoaste ce se aflã în sufletele voastre si fiti prevãzãtori fatã de El
Si este cu adevarat una dintre minunatele binecuvantari  pe care Allah le-a pogorat  asupra noastra este si existenta companionilor profetului – fie ca Allah sa fie multumit de ei si sa pogoare pacea si binecuvantarea Sa asupra nobilului Sau profet.  Acestia, subhan Allah – slava lui Allah - erau dreptcredinciosi ale caror inimi erau vii, erau treze… - Ascultau Coranul si il simteau cu inimile lor si il intelegeau cu mintile lor si il puneau in practica cu toata fiinta lor… Si astfel si relatarea despre pogorarea versetului:

…Si dacã arãtati sau ascundeti ceea ce este în sufletele voastre, Allah vã va cere
socotealã pentru acest lucru. Apoi El îl va ierta pe cel care El va voi si îl va chinui pe cel care El va voi. Allah este cu putere peste toate!
(Surat al-Baqara, 284)
La auzirea carora atat de tare au fost miscati incat au inceput sa planga in hohote si au cazut in genunchi de teama…Fie ca Allah sa fie multumit de toti companionii profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!). Si noi…noi care am citit de atatea ori acest verset…de zeci..de sute de ori…ne-a miscat vreodata atat de tare incat sa plangem de teama?! – Nu! Si aceasta pentru ca inimile noastre nu sunt asemenea inimilor acelor nobili companioni (Allah sa fie multumit de ei!) si pentru aceasta spun ca prezenta  companionilor este o binecuvantare de la Allah asupra noastra pentru ca istorisirile despre acestia ne deslusesc semnificatii pe care inimile noastre nu pot sa le cuprinda… subhan Allah – Slava lui Allah! Si cand au auzit ei acest verset au inceput sa planga in hohote …sa planga in hohote de teama lui Allah…si i-au spus profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) cum ca in raport cu acest verset care a fost pogorat asupra sa nu simt ca au suficienta putere in raport cu el. La care profetul (Pacea si binecuvantera lui Allah fie asupra sa!) le-a raspuns: Spuneti: "Noi auzim si ne supunem!" – Si cand au spus ei aceasta si au continuat gurile lor sa rosteasca aceasta  a pogorat Allah pentru supusii Sai cei dreptcredinciosi usurarea, prin cuvintele lui Allah, Preaslavitul si Preainaltul…
Doamne, nu ne pedepsi pe noi, dacã am uitat sau am gresit! Doamne, nu ne împovãra pe noi cu grea povarã, asa cum i-ai împovãrat pe cei dinaintea noastrã. Doamne, nu ne împovãra pe noi cu ceea ce nu putem îndura! Si sterge-ne nouã
gresalele noastre si iartã-ne pre noi si fii milostiv cu noi! Tu esti Ocrotitorul nostru, ajutã-ne pe noi sã izbândim asupra celor necredinciosi!
(Surat al-Baqara, 286)
Si a spus Allah:  – Cu adevart am facut  (aceasta)!"  Subhan Allah, slava lui Allah Cel Generos si Bland…
Si astfel, dintre binecuvantarile lui Allah asupra noastra si din blandetea Sa, aceea ca te iarta si trece cu vederea greselile tale. Subhan Allah – slava lui Allah!
Si asa cum spuneam…Allah nu te va pedepsi pentru un gand rau aflat  in inima ta, dar daca in inima sau in mintea ta se afla ceva murder, trebuie sa fii precaut si sa iti ceri ieratre de la Allah si sa te intorci la El cu cainta inainte de a te incerca Allah si a te examina pentru a scoate murdaria din inima ta…
Si Alla este Cel Bland, si Blajin si Ingaduitor, El este Al-Halim si Il regasim in acest fel si in versetele Nobilului Coran.
Sa poposim acum asupra unui astfel de verset. Spune Allah:
58. Acelora care au purces, [pãrãsindu-si cãminele], pe calea lui Allah, iar dupã aceea au fost ucisi sau au murit, Allah le va dãrui o bunã rãsplatã, cãci Allah este cel mai bun dintre cei care dãruiesc.
59. El îi va lãsa sã intre într-un loc pe care-l vor gãsi plãcut, cãci Allah este Atoatestiutor [si] Blând ['Alim, Hakim].
(Surat al-Hajj, 58-59)
Subhan Allah… Allah este Cel Bland, Blajin, Ingaduitor….si daca n-ai ajuns inca sa Il iubesti, trebuie in mod necesar sa faci aceasta…
Si Allah ne vorbeste noua  despre aceia care au purces, parasindu-si caminele, pe calea lui Allah, despre cei care au facut "Hijrah", iar hijrah, subhan Allah – Slava lui Allah nu se termina niciodata…
Si daca din punctul de vedere al istoriei islamului prin hijrah se intelege hijrah companionilor profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) de la Mekkah la Medinah, in sens larg, insa, hijrah inseamna orice "plecare" dintr-un pamant plin de pacat si necredinta la un pamant al credintei si al supunerii fata de Allah.
Si pentru aceasta a spus profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!): "Cum ca cel care face hijrah este acela care a parasit ceea ce a fost oprit de catre Allah"
Si asa cum am vazut, a spus Allah -  acelora care au purces, [pãrãsindu-si cãminele], pe calea lui Allah, iar dupã aceea au fost ucisi sau au murit, Allah le va dãrui o bunã rãsplatã.
O, Allah fa-ne pe noi dintre cei pe care i-ai indestulat cu o buna rasplata. O, Allah, cu adevarta iti cerem Tie trei lucruri: terminarea vietii noastre intr-o maniera buna si dreapta ("husn-u-l-khatimah"),  si sa ne rasplatesti cu Raiul fara a fi socotiti, si sa ne raspaltesti cu cea mai inalta treapata a Raiului in compania profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!). Si daca Domnul nostru ne va indestula cu aceste trei cerinte, atunci, cu adevarat, nu vom mai avea nevoie de nimic altceva in afara de ele…O, Allah, numai acestea trei ti le cerem Tie…
Si a spus Domnul nostru Preaslavitul si Preainaltul: Allah le va dãrui (lor) o bunã rãsplatã.
Si se spune, subhan Allah cum ca descrierea a ceva ca fiind "mult" sau "putin" depinde de cel care face aceasta apreciere… Si, spre exmplu, daca pentru un copil pe care a primit de la tatal sau 5 lei aceasta poate fi apreciat ca fiind mult din punctul sau de vedere,…pentru un bancher "bani multi" poate reprezenta o suma de ordinul milioanelor; asadar, aprecierea a ceva ca fiind "mult" sau "bun" depinde de natura celui care face aceasta descriere.
Si cand Allah ne spune despre rizq-ul cu care vor fi rasplatiti cei care si-au parasit caminele si au purces pe calea lui Allah ca fiind "hasanah", adica "buna"…iar El este Domnul si Creatorul si Satpanaitorul a tot ceea ce exista….oare cat de minunat si maret si absolut poate fi acest rizq, aceasta "buna indestulare" cu care Allah, Preaslavitul si Preainaltul a promis ca ii va indestula pe cei care si-au parasit caminele si au purces pe calea lui Allah?
O, Allah, fa-ne pe noi dintre aceia pe care ii vei binecuvanta cu o buna indestulare.
Si Allah este Cel mai bun dintre cei care indestuleaza, si a spus Allah - El îi va lãsa sã intre într-un loc pe care-l vor gãsi plãcut,  adica Allah ii va multumi pe ei si nu se poate altfel decat ca Allah sa ii multumeasca pe oamenii Raiului.
Si un indiciu pentru aceasta este si povestea ultimului om care va patrunde in Rai – cand Allah il intreaba – Ce te-ar putea multumi? Iar el incepe sa ceara pana cand se termina toate dorintele lui si ii spune Allah: Oare ai fi multumit daca ti-as da cat toata "dunia", cat toata lumea? Iar el raspunde: M-am multumit,o,  Domnul meu! La care Allah ii raspunde: Intra in Rai si tu vei avea in el cat intreaga lume si inca de zece ori asemene ei!"
Si acesta este felul in care Allah il multumeste pe ultimul care va intra in Rai – va avea el cat intreaga lume si inca de zece ori pe  atat…subhan Allah – slava lui Allah!
Si daca Allah Preaslavitul si Preainaltul face aceasta pentru ultimul care intra in Rai, atunci cum trebuie sa fie rasplata prin care Allah ii va multumi pe aceia care au purces, parasindu-si caminele, pe calea lui Allah?
Si Allah i-a vazut pe ei cum au fost asupriti si ucisi iar Allah, prin blandetea Sa, le-a destinat lor o rasplata buna si minunata.
Si sa ne oprim si asupra acestor doua versete:
41. Allah tine cerurile si pãmântul ca sã nu se prãbuseascã. Iar dacã s-ar prãbusi, nimeni, dupã El, nu le-ar mai putea tine! El este Rãbdãtor [si] Iertãtor [Halim, Ghafur].
(Surat Fatir,41)
44. Îl preamãresc cele sapte ceruri si pãmântul si cei care se aflã în ele si nu este nimic care sã nu-L preamãreascã si sã nu-I aducã laude, însã voi nu pricepeti preamãrirea lor. Dar El este Blând, Iertãtor [Halim, Ghafur].
Subhan Allah, cuvantul Domnului nostru este ca un leac si coboara peste inima ta ca un medicament…
Sa vedem pentru inceput primul verset – atunci cand se spune ca Allah tine cerurile si pamanturile sa nu cada, aceasta da de inteles ca el ar putea cadea…iar Allah le tine ..ca si cum cerurile si pamantul ar vrea sa cada… si ca si cum pamantul ar spune, o, tu omule, tu mananci si bei si iti iei cele de trebuinta din mine si tu esti nesupus lui Allah? – si ca si cum pamantul ar vrea sa se prabuseasca de sub picioarele omului, dar Allah Cel Bland si Blajin si Intelegator….le tine sa nu se prabuseasca….Si ca si cum cerurile ar spune eu iti dau sa bei si te protejez si asa mai departe…si tu esti nesupus fata de Domnul tau?! – si vor cerurile sa se prabuseasca, dar Cel Bland le tine sa nu cada…subhan Allah –slava lui Allah!
Si aceasta este semnificatia celui de-al doilea verset - Îl preamãresc cele sapte ceruri si pãmântul si cei care se aflã în ele si nu este nimic care sã nu-L preamãreascã si sã nu-I aducã laude,însã voi nu pricepeti preamãrirea lor. 
Dintre oamenu, insa, sunt nenumarati aceia care nu l-au slavit pe Domnul lor  nici macar odata, nu isi aduc aminte de El, nu il pomenesc, nu ii multumesc Lui, iar cerurile si pamantul sunt manioase pe el si pentru aceasta Allah spune – si nu au plans cerurile si pamantul pentru ei… caci cerurile si pamantul plang numai pentru aceia dreptcredinciosi atunci cand mor…Celui care nu i s-a supus lui Allah, insa,  cerurile si pamantul care sunt intr-o continua slavire a lui Allah, nu-i pot fi altfel decat ostile celor care nu il slavesc pe Allah si ii sunt necredinciosi si de cei cei care l-au uitat pe Allah si nu il recunosc ca Domn si ca Stapanitor si Indestulator.
Si avem un ultim verset asupra caruia ne vom opri… Spune Allah Preaslavitul si Preainaltul:
17. Dacã Îi veti face lui Allah un împrumut frumos, El vi-l va da înapoi înmultit si vã va ierta pe voi, cãci Allah este Multumitor [si] Blând [Sakur, Halim].
(Surat at-Taghabun, 17)
Si ne spune Allah - dacã Îi veti face lui Allah un împrumut… Preaslavit si Preamarit, fie Allah!… Dacã Îi veti face lui Allah un împrumut... Si averea este averea Lui si supusul este supusul Lui, si tot ceea ce exista ii apartine , iar El cere de la tine un "imprumut"…Slava lui Allah Cel Maret!
Invatatii in islam au spus ca expresia "kardan hasanan"  – "un imprumut frumos"  in ceea ce priveste pe oameni presupune ca ceea ce dai imprumut aceea vei si lua inapoi, fara ceva in plus numai ca imprumutul frumos dat Stapanitorului, Acesta ti-l va intoarce inmultit… un împrumut frumos, El vi-l va da înapoi înmultit… pentru imprumutul pe care i-L vei da lui Allah tu vei fi in castig, in profit… slava lui Allah!
 Allah este Generos, si pentru aceasta El iti face tie cunoscut cum ca  Allah este Cel Multumitor  (Ash-Shakur)   te va multumi prin rasplata Sa, si Allah este, totodata, Bland (Halim) si se va manifesta fata de tine cu blandete daca tu nu vei face ceea ce El, Preainaltul, te indeamna sa faci, si nu ii vei da Lui, Preaslavitul, un imprumut frumos – imprumut pe care, de fapt, ti-l faci tie insuti, dar prin urmarea caii lui Allah.
Si s-a spus: "Si cel care L-a facut pe Allah sa rada, nu va fi socotit." Despre cine sunt aceia care L-au facut pe Allah sa rada, s-au spus lucruri multe si diversificate. Si dintre acestea este un barbat care are o nevasta frumoasa un culcus bun, iar el s-a ridicat in mujlocul noptii din patul sau pentru a sta in picioare in fata lui Allah si l-a laudat pe Allah si i-a citit versetele, iar aceasta l-a facut pe Allah sa rada, Preaslavitul si Preainaltul
Si spune Allah:"Supusul meu a lasat deoparte poftele lui pentru mine si daca ar fi vrut el ar fi putut refuza aceasta…" si rade (Allah) si spune Allah - robul Meu ar fi putut sa doarma sau sa faca orice altceva, iar el s-a ridicat pentru a se ruga…Si, asa cum bine stim, rugaciunea de noapte ("qyam al-layl") nu este obligatorie (fard), ci aceasta este din sunnah, din urmarea traditiei profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!). Si cu toate acestea, robul s-a ridicat si s-a rugat, si ar fi putut sa n-o faca...si rade Allah Preaslavitul si Preainaltul. Iar Domnul nostru, slava Lui, este Shakur (Cel Multumitor); El nu lasa nimic din ceea ce tu ai facut bun fara a te multumi si a te rasplati pentru aceasta. Si Allah este Shakur Halim (Multumitor si Bland) – se manifesta cu tine cu blandete si ascunde pacatele si neajunsurile tale de ochii celorlaltii si este Bland si Blajin si Ingaduitor fata de tine. Slava Lui!
Aici ne oprim cu numele lui Allah "Al-Halim" – Cel Bland, Cel Blajin, Cel Indulgent, Cel Ingaduitor… si pune-ti in minte sa traiesti cateva zile cu numele lui Allah Al-Halim – El este Bland si Ingaduitor cu tine intotdeauna, dar tu acorda fie si numai cateva zile pentru a reflecta asupra acestui minunat nume si a simti si a intelege cu adevarat binecuvantarea pe care Allah a revarsat-o asupra noastra atunci cand si-a asumat pentru Sine Insusi atributul de a fi Halim – Bland si Ingaduitor si Indulgent si Blajin in raport cu supusii Sai. Si sa inveti din aceasta ca si tu sa fii bland si ingaduitor cu semenii tai care ti-au gresit pentru ca blandetea este dintre cele mai nobile trasaturi de caracter  si aceasta este parte a comportamentului musulmanului.
Si au spus invatatii in islam: nu exista recompensa mai mare pentru cel care a pacatuit fata de Allah in raport cu tine,  decat a-i raspunde  printr-un comportament placut lui Allah, prin care sa te supui normelor si prescriptiilor lui Allah; iar pentru cel cararuia nu se rusineaza de Allah in comportarea sa fata de tine, a te teme de Allah in comportarea ta fata de el. Aceasta este blandetea si indulgenta si ingaduinta, pe care, din pacate, cat ne-am duce si ne-am intoarce nu prea o vedem…Nu vedem in jurul nostru blandete… iar blandetea si indulgenta este prin a putea sa ii raspunzi cu bine celui care nu a facut aceasta in raport cu tine…
Insa trebuie sa avem in vedere un aspect deosebit de periculos…si anume limita blandetii – pentru ca daca blandetea este fara limita, atunci ea se transforma si poate duce la pierderea controlului asupra celor ce se afla sub responsabilitatea ta si posibil la necredinta si la fapte condamnate de islam…
Fie ca Allah sa ne faca pe noi dintre cei blanzi intru dreptate! O, Allah, binecuvanteaza-ne pre noi cu blandetea si fa-ne dintre cei caracterizati prin aceasta! O, Allah, fa intalnirea noastra o adunare iertata si binecuvantata si fa plecarea noastra din ea rasplatita, si nu lasa pe nici unul dintre noi sa fie dintre cei care au pacatuit, si nici dintre cei care au fost privati de ceva,! O, Allah, cu adevarat, iti cerem multumirea Ta fata de noi si iti cerem Paradisul si cautam adapost la Tine de pedeapsa Ta si de focul Iadului!  O, Allah, protejeaza-ne pe noi de incercari si ispite si pazeste-ne pre noi in aceasta viata si in viata de apoi! O, Allah, cu adevarat, iti cerem Tie tot binele, cel dintai si cel de pe urma si Iti cerem Tie sa ne inveti tot ceea ce nu stim si cautam adapost la Tine de tot raul, cel dintai si cel de pe urma, de ceea ce stim din acesta si ceea ce nu stim.
Amin!

  












 


 







0 comentarii:

Trimiteți un comentariu