Faceți căutări pe acest blog

Al-HALIM - Cel Bland


Ne vom opri astazi asupra semnificatiilor preafrumosului nume al lui Allah Preaslavitul si Preainaltul de AL-HALIM – ceea ce s-ar traduce in mod aproximativ in limba romana ca Cel Bland, Cel Indulgent, Cel Blajin, Cel Ingaduitor.
Semnificatia din punct de vedere lingvistic a substantivului "Al-Halim" este aceea de ingaduinta si rabdare si intelepciune, iar pluralul acestui substantiv este acela de "Ahlaam" sau "Huluum".
Consemnarea acestui nume in Nobilul Coran
Acest nume a fost consemnat in Nobilul Coran de 11 de ori , dintre acestea cuvantul lui Allah Preaslavitul:
Sã stiti cã Allah cunoaste ce se aflã în sufletele voastre si fiti prevãzãtori fatã de El, dar sã stiti cã Allah este Iertãtor [si] Blând [Ghafur, Halim]
(Al-Baqara, 235)
263. O vorbã cuviincioasã si de iertare este mai bunã decât o milostenie dupã care urmeazã necãjirea. Iar Allah este Înstãrit Îndeajuns [si] Blând [Ghaniyy, Halim].
(Al-Baqara, 263)
Allah stie ceea ce este în inimile voastre cãci Allah este Atoatestiutor [si] Blând [‘Alim, Halim].
(Al-Ahzaab, 51)
41. Allah tine cerurile si pãmântul ca sã nu se prãbuseascã. Iar dacã s-ar prãbusi, nimeni, dupã El, nu le-ar mai putea tine! El este Rãbdãtor [si] Iertãtor [Halim, Ghafur].
(Faatir, 41)

Sa vedem, insa, ce inseamna numele de "Al-Halim" in ceea ce il priveste pe Allah, Preaslavitul si Preainaltul.
Si cu privire la acest nume, invatatii in islam au spus cum ca:
* "Al-Halim" este Cel care detine rabdarea si ingaduinta, si El nu grabeste pedeapsa supusilor Sai pentru pacatele lor.
*Indulgent si Rabdator si Bland in raport cu cei necredinciosi si cei care ii fac semeni dintre creatiile Sale prin amanarea aplicarii pedepsei pe care acestia o merita pentru faptele lor.
*Si El este Cel ce detine absolvirea de pacate si iertarea si ingaduinta Cel care nupoate fi provocat la manie si nici nu il desconsidera nestiinta celui ignorant si nici pacatuirea celui pacatos.
Si nu se considera a fi "Halim" (Bland, Indulgent, Rabdator) cel care nu pedepseste datorita incapacitatii sale de a face aceasta, ci El, Preaslavitul si Preainaltul este Cel care nu se grabeste cu pedeapsa, desi El este capabil de a face aceasta.
Si blandetea si indulgenta nu poate fi asociata decat cu ingaduinta si rabdare; si, de asemenea, nu poate fi Al-Halim (Cel  Bland, Indulgent , Rabdator) decat Hakim (Intelept), precum si  Atoatestiutor si Puternic, pentru ca cel care nu este puternic si capabil, blandetea si indulgenta sa nu sunt decat consecinta neputintei si o forma a slabiciunii. Si daca nu ar Stiutor, atunci, ar fi lasarea de catre El deoparte a razbunarii datorata nestiintei si ignorantei, si daca nu ar fi intelept, atunci probabil ca ar fi blandetea si indulgent si rabdarea sa nu ar fi o consecinta a ingaduintei si a bladetii.
*"Al-Halim" – este Cel Bland si Rabdator si Indulgent in raport cu cel ce a incalcat prescriptiile Sale, pentru    ca daca ar fi vrut sa il pedepseasca in momentul in care a pacatuit ar fi facut-o, dar El, Preaslavitul si Preainaltul manifesta blandete si indulgent fata de el si amana pedeapsa Sa pana la un timp bine stabilit.
*Si acest nume, poate fi caracterizata prin el una dintre creatiile Preaslavitului si Preainaltului, dar, cu siguranta, sensurile sale in ceea ce priveste creatiile lui Allah, nu sunt aceleasi ca atunci cand se face referire la aceast atribut detinut de Allah Preaslavitul si Preainaltul, intr-o forma sublima si absoluta.
Si daca in cazul creatiilor lui Allah Preainaltul blandetea si indulgenta acestora poate fi modificata de anumite circumstante, cum ar fi pozitia sociala, varsta, starea de sanatate sau boala, furia etc si iar blandetea acestora dispare odata cu disparitia lor, blandetea si indulgenta si rabdarea lui Allah, Preaslavitul nu dispare si nu poate fi facuta sa dispara.
Si daca cel creat  poate sa manifeste blandete si indulgenta in raport cu ceva anume si sa nu manifeste acestea in raport cu altceva, si uneori blandetea sa se produce ca urmare a incapacitatii sale de a actiona impotriva a ceea ce il nemultumeste, spre deosebire de acesta, blandetea si indulgenta lui Allah Preaslavitul si Preainaltul se manifesta intotdeauna in conditiile existentei capacitatii si a puterii Sale de a actiona asupra celor ce pacatuiesc.
*A spus Ibn Kathir: "Halim Ghafuur" (Bland si Atoateiertator), adica El este Cel care ii vede pe supusii Sai dand curs necredintei si pacatuind, iar El intarzie pentru ei pedeapsa si asteapta si amana si nu grabeste, iar pe altii ii acopera si le iarta lor pacatele lor.
*"Al-Halim" este Cel care continua sa pogoare asupra creatiilor Sale binecuvantari dintre cele vazute si cele nevazute, in pofida pacatelor  si a greselilor lor, si raspunde nesupunerii cu rabdare si indulgenta si le da lor posibilitatea de a se cai, si amna pentru ei pedeapsa lor, oferindu-le astfel sansa de a se  intoarce la El cu credinta.
Si in Nobilul Coran, Allah Preaslavitul si Preainaltul asociaza preafrumosul Sau nume de "Al-Halim" cu absolutele nume de Al-Ghafuur, Al-Ghaniyy, Al-Alim, As-Sakur si spune Preainaltul:
 225. Allah nu vã cere socotealã pentru vorbele nechibzuite din jurãmintele voastre, ci El vã cere socotealã pentru ceea ce inimile voastre au dobândit. si Allah este Iertãtor [si] Blând [Ghafur, Halim].
(Surat al-Baqara, 255)

O vorbã cuviincioasã si de iertare este mai bunã decât o milostenie dupã care urmeazã necãjirea. Iar Allah este Înstãrit Îndeajuns [si] Blând [Ghaniyy, Halim]
(Surat al-Baqara, 263)

[Aceasta este] porunca lui Allah, iar Allah este Atoatestiutor [si] Blând [‘Alim, Halim].
(Surat An-Nisa' ,12)
 Allah stie ceea ce este în inimile voastre cãci Allah este Atoatestiutor [si] Blând [‘Alim, Halim].
(Surat  Al-Ahzab, 51)

17. Dacã Îi veti face lui Allah un împrumut frumos, El vi-l va da înapoi înmultit si vã va ierta pe voi, cãci Allah este Multumitor [si] Blând [Sakur, Halim]
(Surat at-Taghabun,17)

Si ca fiecare altul dintre preafrumoasele si absolutele nume ale lui Allah, si credinta in acest nume are anumite consecinte asupra dreptcredinciosului musulman.
*1. Fixarea / confirmarea calitatii blandetei si indulgentei si a rabdarii in ceea ce il priveste pe Allah Preaslavitul si Preinaltul; si aceasta presupune iertarea celor nesupusi dintre robii Sai si amanarea pedepsei, dandu-le astfel ocazia de a se intoarce cu cainta din ratacirea lor.
*2. Si blandetea si rabdarea si indulgenta lui Allah asupra supusilor Sai si lasarea de-o parte a tratarii lor prin pedepsire, dintre calitatile de perfectiune si absolut ale lui Allah, Cel Plin de Glorie si Noblete
Si blandetea Sa, nu se manifesta ca urmare a neputintei Sale in ceea ce ii priveste, ci ea este iertare si stergere a pacatelor in ceea ce ii priveste, si ii amana pe ei dandu-le posibilitatea de a se indrepta, in pofida capacitatii si a puterii Sale, caci, cu adevarat, lui Allah nu-I este nimic cu neputinta, Preaslavitul si Preainaltul.
Si a spus Preaslavitul:
44. Oare n-au purces ei prin lume si nu au vãzut care a fost sfârsitul celor de dinaintea lor, desi au fost mai puternici decât ei?! Si nimic din ceruri si de pre pãmânt nu poate sã scape de pedeapsa lui Allah, cãci El este Atoatestiutor [si] Atotputernic ['Alim, Qadir]
(Fatir, 44)
 Si, de asemenea, blandetea si indulgenta Sa nu este consecinta nestiintei asupra a ceea ce fac supusii Sai dintre faptele lor, ci El este Cel Atoatestiutor si Bland, care stie tradarea din ochi, precum si ceea ce este ascuns in piepturi.
Si a spus Preaslavitul:
Allah stie ceea ce este în inimile voastre cãci Allah este Atoatestiutor [si] Blând [‘Alim, Halim]
(Al-'Ahzab, 51)
Si, de asemenea, blandetea si indulgenta Sa in ceea ce priveste creatiile Sale nu este consecinta vreunei nevoii pe care El, Preaslavitul si Preainaltul ar avea-o la acestia; ci Allah Preainaltul manifesta blandete si indulgenta fata de ei si le iarta lor, in pofida autosufiocientei Sale si a inexistentei vreunei nevoi in raport cu acestia. Si a spus Allah Preainaltul:
Sã stiti cã Allah cunoaste ce se aflã în sufletele voastre si fiti prevãzãtori fatã de El, dar sã stiti cã Allah este Iertãtor [si] Blând
[Ghafur, Halim]
(Al-BAqara, 235)
*3. Blandetea si indulgenta lui Allah sunt marete, iar Allah este innobilat prin rabdarea Sa in raport cu creatiile Sale, iar rabdarea ("as-sabr") este subordonata blandetii si indulgentei, presupusa de aceasta, pentru ca oricine este bland si indulgent este si rabdator. Si in relatarile despre profetul Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a fost consemnat asupra detinerii de catre Allah Preaslavitul si Preainaltul a calitatii de a fi Rabdator, si ne este cunoscut hadisul in care profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) spunea cum ca nu exista altcineva mai rabdator decat Allah la insultele care I se aduc - necredinciosii ii atribuie Lui Preaslavitul un copil, comitand prin aceasta un pacat enorm, iar El, Preainaltul, ii insanatoseste si le da cele de trebuinta traiului.
Si s-a spus in privinta semnificatiei numelui de "Al-Halim"  - Cel Bland si Indulgent – El este Cel care nu opreste binecuvantarile Sale si favorurile pe care le pogoara asupra supusilor Sai, ca urmare a pacatelor acestora, si El Preaslavitul da cele necesare traiului celui care incalca prescriptiile Sale, precum si celui care I se supune; si ii lasa pe ei sa existe, iar ei sunt  ingropati in pacate, asa cum il tine si pe cel care se supune si are teama de Allah.
Si, cu adevarat, vede Preaslavitul si Preainaltul pacate si greseli si nedreptati, iar El ii pazeste si ii ascund epe cei care le comit si le trece cu vederea si nu le aminteste.
Si, cu adevarat, ne-a instiintat Preainaltul despre amanarea pedepsei in aceasta viata lumeasca pentru cei care pacatuiesc dintre supusii Sai si ca daca i-ar fi luat pentru pacatele lor imediat cum le-ar fi comis, nu ar mai fi ramas cineva pe fata pamantului, subhan Allah, slava lui Allah.
Si a spus Preaslavitul:
61. Si dacã Allah ar voi sã-i apuce pe oameni pentru nelegiuirea lor, nu ar lãsa pe el nici o vietate, însã El îi amânã pânã la un termen hotãrât, iar dacã sorocul lor soseste, atunci El nu-i mai întârzie nici mãcar cu un ceas si nici nu-i grãbeste.
(An-Nahl, 61)
58. Domnul tãu este Iertãtor [Al-Ghafur] si Dãtãtor de Îndurare. De ar voi El sã-i piardã pentru ceea ce ei au agonisit, le-ar grãbi lor osânda, însã ei au un soroc si nu vor afla adãpost de el.
(Al-Kahf, 58)
Si au spus invatatii in islam: si daca l-ar lua Allah pe cel pacatos dintre oamenii pentru pacatele sale, nu ar mai fi lasat pe el, adica – pe pamant  - nici o vietate care sa vietuiesca pe el. "Insã El îi amânã pânã la un termen hotãrât" , adica – se manifesta cu blandete si indulgenta in raport cu ei si ii amana pe acesti pacatosi nedrepti  si nu le grabeste lor pedepsa, " pana la un termen hotarat" – adica pana la timpul care le-a fost lor prescris. "Iar daca sorocul lor soseste" – adica daca a venit vremea care le-a fost prescrisa pentru nimicirea lor, nu mai au ei scapare de Allah.
Si intarzierea pedeapsei lor nu este decat o binecuvantare si o indurare de la Allah Preaslavitul si Preinaltul asupra lor.
Insa oamenii traiesc ocaziile si oportunitatile pe care Allah li le da pentru a se indrepta, insa nu simt inimile lor indurarea si intelepciunea lui Allah, pana cand nu ii ia Preaslavitul si Preainaltul  cu dreptatea si puterea Sa si pana cand nu vine timpul lor de pedeapsa.
Si din ceea ce uimeste – cum ca Allah doreste pentru oameni indurare si oferirea unei noi sanse,  si refuza nimicirea lor si aceasta este indurare si aceasta este oferirea unei sanse de salvare, atunci cand ei insisi il implora pe Allah sa le amane lor pedeapsa si nenorocirea lor.
Si a spus Preainaltul:
11. Dacã Allah ar grãbi rãul pentru oameni cu repeziciunea cu care ei cer binele, sorocul lor ar fi hotãrât. Dar Noi îi lãsãm pe cei care nu nãdãjduiesc în întâlnire cu Noi sã bâjbâiascã în nelegiuirea lor.
(Yunus, 11)
Si, de asemenea, a spus:
16. Ei zic: “Doamne, grãbeste-ne nouã pedeapsa noastrã, înainte de Ziua Judecãtii!”
(Sad, 16)
Si a spus despre necredinciosii din Mekkah:
32. [Si adu-ti aminte] când au zis ei [idolatrii]: “Doamne, dacã acesta este Adevãr de la Tine, atunci fã sã plouã asupra noastrã pietre din cer ori adu peste noi osândã dureroasã!
(Al-'Anfal, 32)
Si trebuie sa fim foarte atenti asupra unui fapt, si anume, cum ca intarzierea pedepsei celor necredinciosi se produce numai in aceasta viata lumeasca, in viata de apoi, insa, nu li se va scade lor pedeapsa lor si nici nu vor fi ei intarziati.
Si au spus invatatii in islam: intarzierea pedepsei pentru cei nesupusi si necredinciosi in aceasta viata lumeasca este o dovada a grijii pe care Allah o manifesta fata de acestia, pentru ca ii vedem pe ei pacatuind si fiind nesupusi, in timp ce se bucura si se indestuleaza din binecuvantarile pe care le-a pogorat asupra lor Allah.
In ce priveste ridicarea pedpsei in viata de apoi, insa, aceasta nu se produce decat in cazul unora dintre cei pacatosi, care insa au marturisit unicitatea lui Allah, si Allah stie cel mai bine.
In ceea ce ii priveste, insa, pe necredinciosi, ei nu intra in aceasta categorie si nici nu beneficiaza ei in viata de apoi de vreun tratament  care sa presupuna blandetea lui Allah si nici nu li se va arata lor indurare.
*4. Este permisa atribuirea catitatii de blandete/indulgenta, precum si a denumirii cu "bland/indulgent" a supusilor lui Allah, si a atribuit Allah Preaslavitul si Preainaltul aceasta calitate profetului Avraam (Ibrahim – Pacea lui Allah fie asupra sa!). Si a spus Allah:
Avraam era milos si blând.
(At-Tawba, 114)
Si, de asemenea:
75. Avraam era blând, cãinãtor si rugãtor.
(Hud, 75)
Si ne-a vestit Preainaltul despre povestea neamului profetului Shu'aib (Pacea lui Allah fie asupra sa!):
87. Au zis ei: “O, Suayb! Oare rugãciunile tale îti poruncesc ca noi sã ne lepãdãm de ceea ce au adorat pãrintii nostri si sã nu facem ceea ce voim cu averile noastre? Tu doarã esti milostiv si chibzuit!”.
(Hud, 87)
Si a spus:
101.Si Noi i-am dat bunã veste despre un flãcãu blând.
(As-Saffat, 101), vizandu-l prin aceasta pe profetul Ishaaq (Pacea lui Allah fie asupra Sa!).
    
Si, concluzionand cele aduse in discutie cu privire la preafrumosul si absolutul nume al lui Allah de "Al-Halim" – Cel Bland si Ingaduitor, sa fixam cateva dintre ideile de baza presupuse de explicarea semnificatiei acestui nume al Preaslavitului si Preainaltului nostrum Domn.
Ni s-a facut cunoscut noua Domnul nostru cel Preainalt ca fiind Al-Halim = Cel Rabdator, Indulgent, Bland, Blajin si a spus:101. O, voi cei care credeti! Nu întrebati despre lucruri care, dacã vi s-ar descoperi, nu v-ar plãcea! Însã, dacã întrebati despre ele, în timp ce Coranul este revelat, atunci ele vi se vor descoperi. Însã Allah vã va ierta pentru ele, cãci Allah este Iertãtor, Blând [Ghafur, Halim].
(Al-Ma'ida, 101)
Si ne-a ordonat/prescris sa stim aceasta si a spus Preaslavitul si Preainaltul:
Sã stiti cã Allah cunoaste ce se aflã în sufletele voastre si fiti prevãzãtori fatã de El, dar sã stiti cã Allah este Iertãtor [si] Blând[Ghafur, Halim]
(Al-Baqara, 235)
Si astfel, cel care este nestiutor in privinta faptului ca Allah este Halim, cu adevarat, nu si-a implinit intru totul obligatia ca si supus al lui Allah si este pacatos.
In privinta evidentierii semnificatiei de "Al-Halim"
Am vazut ca, asa cum au spus unii dintre invatatii in islam "al-Halim" , este Cel care manifesta absolvirea de pedeapsa si iertarea, desi El este capabil de a-i pedepsi pentru pacatele lor, iar blandetea Sa se asociaza cu puterea de a actiona. 

Sa ne oprim acum asupra a ceea ce are in vedere marimea/vastitatea/intinderea rabdarii / indulgentei / blandetei lui Allah
Si daca n-ar exista blandetea si iertarea si ingaduinta lui Allah asupra tuturor vietatilor de pe fata pamantului, spune Allah:
45. Iar dacã Allah i-ar pedepsi pe oameni pentru ceea ce au dobândit, n-ar mai lãsa pe fata lui [a pãmântului] nici o vietate. Însã El îi pãsuieste pânã la un termen hotãrât si când va sosi termenul lor, atunci Allah va fi cu robii Sãi Binevãzãtor [Basir].
(Fatir, 45)
Si, de asemenea, a spus:
58. Domnul tãu este Iertãtor [Al-Ghafur] si Dãtãtor de Îndurare. De ar voi El sã-i piardã pentru ceea ce ei au agonisit, le-ar grãbi lor osânda, însã ei au un soroc si nu vor afla adãpost de el.
(Al-Kahf, 58)
Si ajung nedreptatile si pacatele celor care ii fac asociati lui Allah si ale necredinciosilor pana acolo incat cu adevarat se impune pentru ei pedeapsa, insa Allah Cel Bland Preaslavitul arata fata de ei indulgenta si blandete si absolvire pana la un timp stabilit, si spune Allah:
53. Ei îti cer sã grãbesti osânda. si de n-ar fi un termen hotãrât,
le-ar veni pedeapsa! si fãrã îndoialã cã ea va veni peste ei, pe
neasteptate, fãrã ca ei sã simtã.
(Al-Ankabut, 53)
Si a spus, de asemenea:
16. Ei zic: “Doamne, grãbeste-ne nouã pedeapsa noastrã, înainte de
Ziua Judecãtii!”
(Sad, 16)

Si, asa cum aminteam deja, se face vizibila blandetea lui Allah prin rabdarea Sa in ceea ce ii priveste pe cei care ii fac asociati, si pe necredinciosi, si pe cei care pacatuiesc – si ii vezi pe cei rataciti lund alti dumnezei in afara lui Allah si il nedreptatesc pe Allah si pe profetul Sau (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) si fac armate pentru a razboi mesagerul islamului si pe cei care il urmeaza, si, in pofida capacitatii Sale de a-i nimici si a-i distruge, Il gasesti pe Allah, Preaslavitul si Preainaltul, avand grija de ei, si iertandu-i si, mai mult, ii indestuleaza cu cele necesare traiului si le da lor hrana lor si le da lor sa bea si pogoara asupra lor Cartile sale cele sfinte pentru a-i calauzi, si le da lor cele de trebuinta si asteapta ca ei sa se intoarca la El, Preaslavitul si Preainaltul cu cainta si sa vina la credinta si islam, subhan Allah (slava lui Allah)!
Si a spus Ibn al-Qaiym: Si El este Cel Bland si nu se grabeste in privinta supusului Sau cu pedeapsa, (tocmai) pentru (a-i da ocazia) de a se intoarce la El cu cainta.
Si a spus Ibn Kathir: "Al-Halim Al-Ghafuur" – Cel Bland si Atoateiertator, adica: (El) ii vede pe supusii Sai in timp ce ei sunt necredinciosi in privinta Sa si pacatuiesc, si El oranduieste si intarzie si asteapta si amana si nu se grabeste si iarta si ii acopera pe ei." Subhan Allah – slava lui Allah!
Si a relatat Abu Musaa Al-Ash'ariy cum ca profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: "Nu exista vreunul / sau / nu exista ceva mai rabdator la insultele care i se aduc decat Allah; ii atribuie ei Lui un copil (adica pacatuind prin aceasta intr-o forma extrem de grava fata de Allah, Unicul, care nu naste si nu este nascut si nu are pe nimeni egal), iar El, cu adevarat ii insanatoseste si ii indestuleaza." (consemnat de Bukhary)
     

Si oamenii, insa, n-ar trebui sa se complaca in blandetea si indulgent lui Allah si sa aiba teama de furia Celui Rabdator si Bland
Pentru ca daca Cel Bland Preaslavitul si Preainaltul fie El s-a maniat, nu ii sta nimic in cale, iar mania Celui Bland si Rabdator (Al-Halim) este crunta, si, cu adevarat, ne-a instiintat Domnul nostru asupra a ceea ce a facut cu necredinciosii si cu cei nedrepti din popoarele de demult.
55. Si când Ne-au maniat pe Noi, Ne-am rãzbunat Noi pe ei si i-am înecat pe toti.
(Az-Zukhruf, 55)
11. Asemenea neamului lui Faraon si celor de dinaintea lui, care au tãgãduit semnele Noastre. Dar Allah i-a nimicit pentru pãcatele lor si Allah este aspru în pedeapsã.
(Al-Imran, 11)
38. Si Neamurile ’Ad si Thamud si pe oamenii din Ar-Rass si multe alte neamuri între acestea!…
39. La toti le-am dat noi pilde si pe toti i-am nimicit cu desãvârsire!…
40. Au trecut ei pe lângã cetatea peste care a cãzut ploaia nenorocirii. Oare nu au vãzut-o ei? Însã ei nu nãdãjduiesc în Înviere.
 (Al-Furqan, 38-40)  

Si, de asemenea, este de temut furia Celui Bland asupra necredinciosilor in viata de apoi
Si daca este Allah Halim (Bland si Indulgent) in aceasta viata lumeasca si are grija de necredinciosi, precum si de cei care ii fac asociati, si le da lor cele necesare traiului pana la un timp bine stabilit, in viata de apoi, insa, Allah nu mai are grija de ei si nu ii mai absolva pe ei de pedeapsa, iar ingerii Celui Milostiv  ii arunca pe ei in Focul care ii cuprinde din toate partile si nu accepta rugamintile lor si nici nu le scade lor pedepsele lor, si aceasta pentru ca au pierdut ei ocazia pe care Allah Preaslavitul si Preainaltul le-o daduse in aceasta viata lumeasca in a-si asigura un loc privilegiat in Paradis prin supunere si urmarea caii celei drepte a lui Allah.
Si spune Preainaltul:
68. Pe Domnul tãu! Îi vom aduna pe ei si pe seitani, apoi îi vom aduce pe ei în genunchi, de jur împrejurul Gheenei.
69. Apoi îi vom scoate Noi din fiecare grup pe aceia care au fost cei mai înversunati împotriva Celui Milostiv.
70. Apoi, Noi stim cel mai bine care dintre ei meritã sã fie arsi.
71. si nu se aflã nimeni printre voi care sã nu treacã pe acolo. Aceasta este o hotãrâre nestrãmutatã a Domnului tãu.
72. Dupã aceea, îi vom mântui Noi pe cei care au fost cu fricã, iar pe cei nelegiuiti îi vom lãsa acolo în genunchi
(Maryam, 68-72)
Si, de asemenea:
54. Ei îti cer sã grãbesti osânda, în vreme ce [ei stiu cã] Gheena îi va împresura pe necredinciosi,
(Al-'Ankabut, 54)

Si maretia si absolutul blandetii lui Allah reiese si prin asocierea atributului de Al-Halim (Cel Bland) cu cel de Al-Ghafuur (Atoateiertatorul) si Al-'Alim (Atoatecunoscatorul) si cu cel de Al-Ghanyy (Cel care isi este Atotsuficient)
Si cu adevarat  a asociat Preaslavitul si Preainaltul calitatea blandetii cu cea a iertarii, asa cum a comparat-o si cu fiecare in parte dintre calitatile de atotsuficienta  si cunoastere.
Si in ceea ce priveste iertarea in cuvantul lui Allah:
Sã stiti cã Allah cunoaste ce se aflã în sufletele voastre si fiti prevãzãtori fatã de El, dar sã stiti cã Allah este Iertãtor [si] Blând [Ghafur, Halim]
(Al-Baqarah, 235)
Si cuvantul Sau, Preaslavitul:
41. Allah tine cerurile si pãmântul ca sã nu se prãbuseascã. Iar dacã s-ar prãbusi, nimeni, dupã El, nu le-ar mai putea tine! El este Rãbdãtor [si] Iertãtor [Halim, Ghafur].
(Fatir, 41)

Si aceasta pentru ca Atoateiertatorul (Al-Ghafuur) nu poate fi altfel decat Bland si Indulgent (Al-Halim) si a evidentiat Allah legatura si asemanarea acestor doua calitati.
Iar in ceea ce priveste "AL-GHINAA"  (atoatesuficienta) in cuvantul lui Allah:
263. O vorbã cuviincioasã si de iertare este mai bunã decât o milostenie dupã care urmeazã necãjirea. Iar Allah este Înstãrit Îndeajuns [si] Blând [Ghaniyy, Halim].
(Al-Baqarah, 263)
Si a comparat intre aceste doua calitati pentru a evidentia cum ca blandetea / indulgenta Sa nu se produce in virtutea vreunei necesitati, a vreunei nevoi pe care Allah ar avea-o in raport cu supusii Sai, ci El, Preaslavitul si Preainaltul se manifesta cu blandete si indulgenta fata de supusii Sai, desi El isi este Atoatesuficient si nu are nevoie de nimic de la acestia.
Si in ceea ce priveste cunoasterea in cuvantul lui Allah:
[Aceasta este] porunca lui Allah, iar Allah este Atoatestiutor [si] Blând
[‘Alim, Halim].
(An-Nisa'a, 12)
Si
59. El îi va lãsa sã intre într-un loc pe care-l vor gãsi plãcut, cãci
Allah este Atoatestiutor [si] Blând ['Alim, Hakim].
(Al-Hajj, 59)
Si a comparat intre cunoastere si  blandete/indulgenta pentru a indica faptul ca blandetea si indulgenta Sa nu este conscecinta nestiintei, a ignorantei cu privire la faptele celor rataciti, si El, Preaslavitul si Preainaltul este Atoatestiutor in privinta supusilor Sai si nu-I este ascuns nimic in ceea ce ii priveste; iar El, Preainaltul, in pofida stiintei in ceea ce priveste necredinta si facerea de asociati lui Allah si a ratacirii lor si a nedreptatilor lor si a minciunilor lor in ceea ce Il priveste, Preaslavitul, are grija de ei, le da cele necesare traiului, se raporteaza la ei cu blandete si indulgenta. Insa, cat despre acela care este bland cu cel care comploteaza impotriva sa ca urmare a nestiintei lui in aceasta privinta, acesta nu se manifesta din punctul de vedere al blandetii, ci din punctul de vedere al nestiintei si ignorantei.



Si asa cum aminteam deja, Allah ii iubeste pe cei blanzi dintre supusii Sai.
Si lui  Allah, Preaslavitul si Preainaltul, ii este placut ca supusii Sai sa se infrumuseteze prin calitatea blandetii, si, acesta este hadisul care evidentiaza acest fapt, atunci cand  profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) i-a spus unuia dintre companionii sai (Allah sa fie multumit de ei!): "Cu adevarat detii tu doua calitati pe care le iubeste Allah: blandetea si rabdarea." (consemnat de Muslim)
Si, cu adevarat, l-a elogiat AllahPreainaltul pe profetul Sau Avraam (Ibrahim – Pacea lui Allah fie asupra sa!) prin caracterizarea sa prin calitatea blandetii si a spus Preaslavitul si Preainaltul:
75. Avraam era blând, cãinãtor si rugãtor.
(Hud, 75)

Si blandetea este dintre calitatile dreptcredinciosilor, si, cu adevarat, s-a rugat Ibrahim (Pacea lui Allah fie asupra sa!) Domnului sau sa ii daruiasca lui dintre cei dreptcredinciosi ("as-salihin")
 100. Doamne, dã-mi mie pe unul dintre cei evlaviosi!”
(As-Safat,100)
Si ne-a facut cunoscut Domnul nostru cum ca l-a binevestit cu un copil bland si a spus Allah Preainaltul:
101. si Noi i-am dat bunã veste despre un flãcãu blând
(As-Safat, 101),
 ceea ce se constituie ca si indiciu pentru faptul ca blandetea se constitui ca si calitate a dreptcredinciosilor.
Si cel bland si indulgent este iubit de supusii lui Allah, asa cum el este iubit si de Allah, caci cel bland si indulgent este departe de furie, rezolva situatiile prin care trece cu liniste si conserva calitatile de afectivitate si intelepciune  si protectie, si  sporeste iertarea in raport cu greselile celor care vin la el, si ascunde defectele/neajunsurile lor, si nu este dus in capcana de cei naivi si nestiutori si care se manifesta fara intelepciune, si nu se grabeste in a se razbuna pe ei, desi el este capabil de a face aceasta.
Si era profetul nostru (Pacea lui Allah fie asupra sa!) cel mai bland dintre cei blanzi – l-a chinuit poporul sau si l-au acuzat de necredinta si vrajitorie si ca si-ar fi pierdut mintile, asa cum l-au si lovit cu pietre si l-au batut si s-au razboit cu el, iar el (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) se ruga pentru calauzirea lor, spunand: "O, Allah, iarta neamului meu, caci, cu adevarat, ei nu stiu." Si in deschiderea Meccai, atunci cand i-a invins si a obtinut puterea asupra lor si ar fi putut sa faca orice ar fi dorit cu ei, le-a spus lor cel bland (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!): "Plecati, caci voi sunteti liberi!"  
Si blandetea si indulgenta sunt dintre insusirile si particularitatile marete prin care doreste Allah sa se caracterizeze supusii Sai, si aceasta este o particularitate pe care o iubeste Allah si o iubeste profetul Sau (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!).
Si au spus invatatii in islam: si din obligatia celui care stie ca Domnul Sau este Bland si Indulgent cu cei care nu I se supun, este si aceeea ca el insusi sa fie bland si indulgent fata de cei care au incalacat prescriptiile sale, si aceasta este ceea ce este cerut si indicat pentru a putea deveni el bland si indulgent si sa se manifeste in acest fel in masura in care furia sa sa fie sparta/distrusa si in loc sa se razbune pe cei care l-au nemultumit, dimpotriva, sa se obisnuiasca a da curs  iertarii acestora, si aceasta pana ce blandetea devine o calitate de baza a caracterului sau.
Si asa cum ti-ar placea sa fie bland si indulgent cu tine Stapanitorul tau, tot asa fii si tu bland si indulgent cu cei care se afla sub puterea ta, pentru ca cel care se supune lui Allah prin manifestarea atributului blandetii si al indulgenteii este rasplatit pentru aceasta, si a spus Allah Preainaltul:
40. Rãsplata pentru un rãu este un rãu deopotrivã cu el. Însã rãsplata aceluia care iartã si care cautã împãcare se aflã la Allah. El nu-i iubeste pe cei nelegiuiti!
(Ash-Shuraa, 40)
43. Iar acela care rabdã si iartã, [sã stie cã] acesta este dintre lucrurile înalte
(Ash-Shuraa, 43)
Aceasta a fost intalnirea noastra de astazi cu numele lui Allah de Al-Halim – Cel Bland, Blajin, Indulgent, Ingaduitor…
 Slava lui Allah Cel Bland si Blajin si Ingaduitor …
O, Allah, coboara asupra noastra blandetea si indurarea Ta, nu ne pedepsi pre noi pentru gresalele noastre, cele cu voie si cele fara voie si fa-ne pre noi dintre cei blanzi si iertatori si placuti Tie, si binecuvanteaza-ne pre noi cu o placuta indestulare, in aceasta viata si in viata de apoi, si binecuvanteaza-ne pre noi cu Raiul a carui intindere este cat cerurile si pamantul, pregatit pentru cei drepti si dreptcredinciosi, amin!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu