Faceți căutări pe acest blog

" Allah are 99 de nume, o suta fara unu, nu le-a dobandit cineva, decat (garantandu-i-se) intrarea in Rai, si Allah este unul (impar), iubeste ceea ce este impar."


Abu Hurairrah (Allah sa fie multumit de el!) a relatat ca profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: " Allah are 99 de nume, o suta fara unu, nu le-a dobandit cineva, decat (garantandu-i-se) intrarea in Rai, si Allah este unul (impar), iubeste ceea ce este impar."
Si asa cum a fost consemnat intr-o alta relatare, de asemenea sahihah: "cine le-a memorat a intrat in Rai".
Sa incercam sa distingem impreuna intelepciunea acestui hadis si sa vedem ce noi informatii putem dobandi pe baza deslusirii semnificatiilor acestuia. Si vom incerca sa il intelegem fragment cu fragment.
Si pentru inceput:
" Allah are 99 de nume, o suta fara unu…"
Intrebarea care se pune inca de la inceput in cazul acestui hadis este urmatoarea: Oare aceasta  afirmatie se doreste a fi o limitare a numarului numelor lui Allah la 99 de nume sau sunt mai multe nume ale lui Allah, dar acest numar de 99 a fost desemnat ca si "permis" pentru intrarea in Rai pentru cel care le dobandeste?

In aceasta chestiune, majoritatea invatatilor in islam au optat pentru a doua varianta si a exemplifica Imam An-Nauauy aceasta opinie majoritara spunand:
Nu exista in acest hadis o limitare a numarului numelor lui Allah Cel Preainaltul si el nu are sensul cum ca Allah nu mai are si alte nume decat aceste 99 de nume, ci acest hadis face referire la faptul ca aceste nume, cine le-a dobandit va intra in Rai. Pentru ca hadisul in cauza se refera la instiintarea faptului ca cel care le dobandeste va intra in Rai, si nu este urmarita prin el informarea asupra numarului numelor lui Allah.

Si au spus si alti invatati ai islamului cu privire la acest hadis:
1.  Este ca si cum ai spune "cutare are 10 lei pe care i-a destinat pentru a face milostenie ("sadaqah")". Sau ca si cum ai spune "cutare are 5 haini cu care il vede imbracat cine merge in vizita la el. Ceea ce nu inseamna ca el nu mai are si alti bani decat cei pe care i-a destinat pentru "sadaqah" si nici ca nu mai are alte haine in afara de cele cu care il vad imbracat cei care il viziteaza.
2. Un indiciu al corectitudinii acestei interpretari este si urmatorul hadis consemnat de Bukhary si relatat de Abdullah ibn al-Mas'ud (Allah sa fie multumit de el!) care a spus ca profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) obisnuia sa Il roage pe Allah astfel: "O Allah, cu adevarat eu sunt robul Tau, fiul robului Tau, fiul roabei Tale… (s.a.m.d…. pana la…) Te rog cu fiecare dintre numele Tale cu care Tu Te-ai numit, sau l-ai pogorat in Cartea Ta, sau l-ai facut cunoscut vreuneia dintre creatiile Tale sau l-ai pastrat la Tine in stiinta necunoscutului / "imperceptibilului" (…s.a.m.d…pana la sfarsitul hadisului),  ceea ce este un indiciu al faptului ca Allah ar avea si alte nume decat cele pogorate in Cartea Sa, sau pe care ni le-a facut cunoscute noua si pe care El le-a lasat ascunse pentru creatiile Sale si nu li le-a dezvaluit lor.
Si a spus sheikh al-islam Ibn Taymyah cum ca formula "cu adevarat Allah are 99 de nume" este asemanatoare cuvintelor din versetul numarul 31 din Surat al-Mudmathir, unde spune Allah Preaslavitul si Preainaltul:
 Si nu-I cunoaste pe ostenii Domnului tãu decât numai El.
si asa cum nu-I cunoaste pe ostenii lui Allah decat numai Allah, tot asa, si in acest caz, nu stie numele Sale, decat numai Allah, in primul rand.
Iar in alt context, a specificat, de asemenea, Ibn Taymyah cum ca majoritatea invatatilor ar fi de parere ca sensul acestui hadisului este acela ca cel care a dobandit/memorat 99 de nume dintre numele lui Allah  a intrat in Rai, si nu ca Allah are numai 99 de nume, dupa care a amintit hadisul relatat de Abdullah ibn Al-Mas'ud amintit mai sus si care induce ideea ca Allah mai are si alte nume decat cele care ne-au fost facute cunoscute noua.
3.De asemenea, a fost consemnat de Muslim cum ca 'Aishah (Allah sa fie multumit de ea!) a relatat ca profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra Sa!) se ruga in sujud (prosternarea din timpul rugaciunii) spunand: "O, Allah, caut adapost in multumirea Ta de furia Ta???, si in iertarea Ta de pedeapdsa Ta, si prin Tine de Tine, nu-mi sta in putere  sa te elogiez , asa cum Tu te-ai elogiat pe Tine Insuti."
 Si prin acest hadis suntem instiintati asupra faptului ca profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra Sa!) mentioneaza faptul ca nu Il poate elogia pe Allah pe deplin, si daca ar fi stiut toate numele Sale, ar fi stiut si toate calitatile Sale si astfel l-ar fi putut elogia si lauda in cel mai adecvat mod cu putinta, pentru ca numele nu sunt altceva decat indicii pentru calitatile/atributele indicate de ele, si astfel este evident ca Allah mai are si alte nume decat cele pe care profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) le cunostea, nume pe care, cu siguranta in virtutea unei intelepciuni divine, Allah le-a pastrat in "'alam al-ghaib" – lumea necunoscutului si a imperceptibilului.
Si au fost si unii dintre invatati care au considerat ca de fapt hadisul "Allah are 99 de nume, o suta fara unul" reprezinta de fapt o informatie despre  restrangea numarului numelor lui Allah 99 de nume tocmai prin faptul ca se face precizarea "o suta fara unul".
Aceste pereri, insa, au fost combatute de catre majoritatea invatatilor, prin sublinierea inca odata a faptului ca hadisul in cauza nu presupune o rezumare a numarului  numelor lui Allah la doar 99 de nume, iar specificarea "o suta fara unul" este legata de intarirea afirmatiei ca este vorba precis de dobandirea/memorarea a 99 de nume de catre cel care isi doreste sa intre in Rai si nu sunt cerute un numar mai mare decat 99 de nume pentru a primi aceasta rasplata.
 " Allah are 99 de nume, o suta fara unu, nu le-a dobandit cineva, decat (garantandu-i-se) intrarea in Rai, si Allah este unul (impar), iubeste ceea ce este impar."
Si formulei "cine le dobandeste" i-au fost date mai multe interpretari referitoare la modalitatea in care sa se ajunga la "dobandirea" lor – adica "cum adica sa le dobandeasca?" –  si anume:
1.prima interpretare presupune faptul ca prin aceasta se face referire la socotirea / repetarea lor pana ce ajunge sa le memoreze mecanic, pe dinafara  si sa-l roage pe Allah prin intermediul lor si sa-L elogieze prin ele, in totalitatea lor, in conformitate cu spusele lui Allah:
El doarã cuprinde [cu stiinta Sa] ceea ce se aflã la ei si socoteste numãrul
tuturor lucrurilor!
وَأَحۡصَىٰ كُلَّ شَىۡءٍ عَدَدَۢا
 "ahda kullu shaiin adada"(al-djin, 28)
Si cei care s-au alaturat acestei opinii au adus in discutie si cealalta relatare a hadisului care spune "cine le-a memorat a intrat in Rai".
Si specificat imam An-Nawaui cum ca Bukhary si alti invatati au spus ca  "le-a dobandit" inseamna "memorarea lor" avand in vedere existenta textual a respective informatii, si aceasta este parerea majoritatii.
Si a spus ibn Al-Jawziy: "Cand a fost fixat ca in unele relatari in loc de "cine le-a dobandit" se afla "cine le-a memorat" am cazut de acord ca este specificata numararea / repetarea lor pana ce se ajunge la memorare.
2.O alta interpretare este si aceea conform careia "cine le-a dobandit" nu se refera doar la o numarare si o repetare a acestora pentru o memorare mecanica, ci, mai mult, intelegerea sensurilor acestora, pentru ca de numarat si repetat o poate face si un necredincios, dar pentru a obtine raslpata nu este nevoie numai de repetarea acestora, ci si de intelegerea semnificatiei lor.
3.Un alt mod de interpretare vede in aceasta formula, cunoasterea, intelegerea, patrunderea sensului si semnificatiilor acestora, mai presus de numarare si repetare, pana la memorarea mecanica  a acestora.
       Aceasta este legata de ideea de "iTaaqah" = "cuprindere" (in traducere aproximativa in limba romana),  ca si cuvantul lui Allah
عَلِمَ أَن لَّن تُحۡصُوهُ فَتَابَ عَلَيۡكُمۡ‌ۖ
??? El a stiut cã voi nu veti putea petrece toatã
noaptea în Rugãciune si astfel El se întoarce cãtre voi cu îngãduintã.
"alima an lan tahsuhu"(muzammil,20),
adica nu o sa le puteti ajunge ???? precum si spusele profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) "istaqimu ua lan tahsu" "fiti pe cale cea dreapta si nu o sa puteti dobandi "istiqamah" (indreptarea) complete (adica nu o sa puteti sa fiti intru totul pe calea cea dreapta????.
Formula prezenta in urmatorul hadis corect: "Fiti pe calea cea dreapta, si nu o sa puteti sa tineti in totalitate calea cea dreapta, si sa stiti ca cele mai bune fapte ale voastre sunt rugaciunile, si nu are grija de abulutiune decat dreptcredinciosul. (" istaqimu ua lan tahsu, ua-alamu ann khaira 'amalikum as-salat, ua la iuhafidz 'ala-l-'uudu' 'illa mu'min").
Si de aici reise ca formula "cine le dobandeste intra in Rai" are semnificatia de a-l adora pe Allah avand stiinta despre semnificatia numelor Sale si a I se supune in raport cu semnificatia acestora.
Si daca a spus "Ya Rahman, Ya Rahim" – "O, Tu, Cel Milostiv, Indurator" – isi va aminti calitatea / atributul "indurarii" pe care Allah il detine si este convins ca aceasta este dintre calitatile lui Allah si implora mila Sa si nu deznadajduieste in privinta faptului ca va fi iertat de catre Acesta.
Si daca a spus "As-Sami'u Al-Basir" – "Atoateauzitorul Atoatevazatorul" – va sti ca Allah il aude si il vede si Lui nu-I este ascuns nici un ascunzis, si se va teme astfel de El in secret si in vazul tuturor si va sti ca este urmarit de Acesta in toata situatiile.
Si daca a spus "Ar-Raaziq" – "Indestulatorul"  va fi constient ca El este Cel care si-a asumat responsabilitatea de a-I asigura cele care-i sunt necesare traiului si I le da atunci cand are nevoie de ele, si se increde in promisiunea Sa si stie ca nu exista alt indestulator in afara de El.
Si in acest sens "dobandirea" numelor lui Allah insemna tocmai intelegerea sensurilor si semnificatiilor acestora si supunerea fata de Allah in forma in care un rob trebuie sa se supuna Domnului sau, in virtutea acestor atribute si calitati.
4.un alt aspect legat de termenul "ahsaha" – "le-a dobandit" este legat de idea de minte/intelegere si cunoastere. Si din acest punct de vedere sensul hadisului poate fi interpretat ca fiind ca acela care le-a cunoscut, si le-a priceput, si a crezut in ele, va intra in Rai.
Si  acestea se pot contura ca si etape in "dobandirea" numelor lui Allah – de la memorarea lor pe dinafara, la intelegerea semnificatiei lor, la cunoasterea, intelegerea si credinta in ele, tradusa in gandurile, semtinentele, vorbele si actiunile sale.
5.Si s-a mai spus si ca sensul hadisului ar fi recitarea Coranului integral, pentru a ajunge la toate aceste nume, ca si cum ar fi un indiciu al faptului ca acela care  memoreaza Coranul si il citeste, merita sa intre in Rai.  In acest caz, insa, nu s-ar ajunge la anumite nume, care nu au fost mentionate in Nobilul Coran, dar prezente in spusele profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!).
" Allah are 99 de nume, o suta fara unu, nu le-a dobandit cineva, decat (garantandu-i-se) intrarea in Rai, si Allah este unul (impar), iubeste ceea ce este impar."
Si am ajuns si la ultima parte a hadisului care spune: si Allah este unul (impar), iubeste ceea ce este impar.
 Si sensul cuvantului "uitr" este acela de "singular / unu / unic" – "fara sot /impar", iar ca si atribut al lui Allah are sensul ca Allah este Unic, nu are pe nimeni asociat si nu are pe nimeni egal.
Si prin aceasta Allah se diferentiaza de creatiile Sale, care, spre deosebire de Allah cel Unic, care nu are pe nimeni egal, au fost create de catre Allah in perechi. Si a spus Allah:
وَمِن ڪُلِّ شَىۡءٍ خَلَقۡنَا زَوۡجَيۡنِ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ
49. si din fiecare lucru Noi am creat perechi. Poate cã voi vã veti
lãsa îndemnati!
  (Adz-dzariat, 49)
Si in aceasta parte a hadisului suntem informati cu privire la faptul ca Allah iubeste ceea ce este "impar / singular / unu" din orice lucru, chiar si daca ceea ce este impar este repetat de mai multe ori.
Si pentru aceasta a indicat / adispus  "al-uitr" (imparitatea) in multe dintre fapte si acte de supunere – cum ar fi numarul impar al rugaciunilor zilnice – 5, si numarul de raka'at (unitati de rugaciune) ale rugaciunii de noapte ("salat al-uitr") – de la 1 la oricate doreste fiecare sa se roage, dar in numar impar, si numarul repetarii miscarilor in timpul abulutiunii - 3,  si numeroase dintre creatiile Sale, cum ar fi cerurile si pamantul – in numar de 7.

==

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu