Faceți căutări pe acest blog

Cel mai Maret Nume al lui Allah

" Allah are 99 de nume, o suta fara unu, nu le-a dobandit cineva, decat (garantandu-i-se) intrarea in Rai, si Allah este unul (impar), iubeste ceea ce este impar."
Si se spune ca, subhan Allah (slava lui Allah!), dintre aceste nume exista unul care este cel mai maret nume al lui Allah. Exista un nume intre preafrumoasele nume ale lui Allah cu care daca I-ai cerut iti va da si daca l-ai rugat iti va raspunde rugii, asa cum a fost semnalat intr-o serie de hadisuri corecte (ahadith sahihah).
Sa incercam sa descifram impreuna care este acest nume cel mai maret al lui Allah.
In privinta aceastei chestiuni exista numeroase ahadith sahihah – hadisuri / relatari despre profet (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) corecte, dintre care amintim:
1. A fost relatat de Abdullah ibn Barydah (Allah sa fie multumit de ei!) de la tatal sau, cum ca profetul lui Allah l-ar fi auzit pe un om rugandu-se astfel: "O, Allah, cu adevarat iti cer prin aceea ca marturisesc ca nu exista alta divinitate in afara de Tine, Unicul, Stapanul, Cel care nu naste si nu este nascut si nu are pe nimeni egal", iar profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) i-a spus – cu adevarat te-ai rugat lui Allah prin intermediul numelui cu care daca i-ai cerut iti va da si daca l-ai rugat iti va raspunde rugii.
Si in alta relatare: "Jur pe Cel in mana caruia se afla sufletul meu, cu adevarat i-a cerut  lui Allah prin intermediul numelui cu care daca i-ai cerut iti va dat si daca l-ai rugat iti va raspunde rugii."
2. Anas (Allah sa fie multumit de el!) a relatat ca era impreuna cu profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) in moschee in timp ce un om se ruga spunand: O, Allah, cu adevarat iti cer prin aceea ca a Ta este lauda, nu exista alta divinitate in afara de tine Cel Bland, Cel Daruitor,Facatorul cerurilor si al pamantului, o, Tu, Cel Plin de Maretie si Noblete, O, Tu, Cel Viu, Cel Vesnic." Si a spus profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) – s-a rugat lui Allah prin intermediul numelui Sau cel mai maret, prin intermediul caruia daca a fost rugat va raspunde rugii si daca i-a fost cerut va da.
3. A fost relatat de Abu Umaamah  (Allah sa fie multumit de el!), cum ca profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a spus: "Numele lui Allah cel mai maret se afla in trei sure din Coran: in "Al-Baqarah", "Al-Imran" si "Ta-Ha".

Si reflectand asupra celor mai sus mentionate se poate observa ca numele repetat in toate aceste hadis-uri nu este altul decat tocmai numele de "Allah".
Si asa se intampla si in surele la care se refera ultimul hadis, din cuprinsul carora invatatii au considerat ca si indicii ale celui mai maret nume al lui Allah, urmatoarele versete:
Surat Al-Baqarah:255 –   Allah! Nu existã altã divinitate în afarã de El, Cel Viu [Al-Hayy], Cel
Vesnic(3) [Al-Qayyum]!(4)
Si surat al-imran:2 -  Allah! Nu existã altã divinitate în afarã de El, Cel Viu [Al-Hayy], Cel
Vesnic(3) [Al-Qayyum]!(4)
Si surat Ta-Ha:7-8 -  
وَإِن تَجۡهَرۡ بِٱلۡقَوۡلِ فَإِنَّهُ ۥ يَعۡلَمُ ٱلسِّرَّ وَأَخۡفَى   ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ‌ۖ لَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ (٨)
7. Si dacã tu rostesti vorbele cu glas tare, El stie, [neîndoielnic], taina si ceea ce este chiar si mai ascuns.
8. Allah! Nu existã altã divinitate în afarã de El! Ale Lui sunt numele cele mai frumoase!

Astfel, se confirma faptul ca ca numele cel mai maret al Domnului si Stapanitorului nostru, acel nume prin intermediul caruia daca I-ai cerut iti va dat si daca L-ai rugat iti va raspunde rugii, este tocmai numele de "Allah".
Si a expus Fakher ad-Din Ar-Raazy in cartea sa "Explicarea celor mai frumoase nume ale lui Allah" ("Sharh 'asma'a Allah al-husnaa") ratiunile pentru care s-a considerat ca numele de Allah este cel ma maret nume al Sau, dintre acestea:
-cu acest nume nu a fost numit nimeni altcineva in afara de Allah – si desi arabii din perioada preislamica obisnuiau sa-I numeasca pe unii dintre idolii lor cu unele dintre numele lui Allah, numele propriu-zis de Allah nu i-a fost atribuit decat lui Allah Preaslavitul si Preainaltul Insusi, si drept  indiciu ne sta si urmatorul verset, in care Allah spune:
وَلَٮِٕن سَأَلۡتَهُم مَّنۡ خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ لَيَقُولُنَّ ٱللَّهُ‌ۚ قُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ‌ۚ بَلۡ أَڪۡثَرُهُمۡ لَا يَعۡلَمُونَ
 25. Însã dacã îi întrebi: “Cine a creat cerurile si pãmântul?”, ei vor
rãspunde: “Allah!” Spune: “Slavã lui Allah!” Dar cei mai multi dintre
ei nu stiu.
(Luqman,25)
si a spus Preainaltul:
 رَّبُّ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَمَا بَيۡنَہُمَا فَٱعۡبُدۡهُ وَٱصۡطَبِرۡ لِعِبَـٰدَتِهِۦ‌ۚ هَلۡ تَعۡلَمُ لَهُ ۥ سَمِيًّ۬ا
65. El este Stãpânul cerurilor si al pãmântului si al celor ce se aflã
între cele douã. Adorã-L pe El si fii statornic în adorarea Lui! Oare
mai stii tu pe altcineva cu asemenea nume?"
(Maryam, 65)
Si intreaba Allah: oare mai stii in afara de Allah si  pe altcineva care sa fie numit Allah? – Cu siguranta ca nu. Si daca acest nume ii este in acesta masura specific numai lui Allah, atunci, cu adevarat, trebuie sa fie cel mai nobil dintre numele Sale.
-        2. Acest nume este baza/temelia in privinta numelor lui Allah, iar celelalte nume nu sunt decat determinate de acesta – ca relatia dintre adjective si substantivul pe care il determina sau intre subiect si atribut (din punct de vedere gramatical, vorbind).
Si a spus Allah:
وَلِلَّهِ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ فَٱدۡعُوهُ بِہَا‌ۖ وَذَرُواْ ٱلَّذِينَ يُلۡحِدُونَ فِىٓ أَسۡمَـٰٓٮِٕهِۦ‌ۚ سَيُجۡزَوۡنَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ  
180. Ale lui Allah sunt numele cele mai frumoase! Chemati-L cu
ele si depãrtati-vã de aceia care schimonosesc numele Lui! Ei vor fi
rãsplãtiti dupã ceea ce fac!
(Al-Araf,180)
Si a asociat Allah celelalte nume ale Sale numelui de "Allah", si astfel, nu exista indoiala ca cel descriis este mai nobil decat calitatea/atributul prin care este descries; si aceasta este indicate si de faptul ca spunem "Ar-Rahman (Cel Milostiv), Ar-Rahim (Cel Indurator), Al-Malik (Stapanitorul), Al-Quddus (Cel Sfant), toate sunt dintre numele lui Allah", si nu spunem: "Allah este numele Celui Milostiv Indurator", spre exemplu.
3. Cuvintele lui Allah:
قُلِ ٱدۡعُواْ ٱللَّهَ أَوِ ٱدۡعُواْ ٱلرَّحۡمَـٰنَ‌ۖ أَيًّ۬ا مَّا تَدۡعُواْ فَلَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ‌ۚ
110. Spune: “Chemati-L Allah sau chemati-L Milostivul, oricum L-ati
-        chema, ale Lui sunt numele cele mai frumoase!
-        (Al-Isra'a:110)
Si Allah Preaslavitul si Preainaltul a ales, a particularizat, aceste doua nume si ne-a indemnat intru a-L pomeni cu ele, ceea ce este un indiciu al faptului ca aceste doua nume sunt mai nobile decat celelalte nume, iar numele de "Allah" este mai nobil decat "Ar-Rahman" din doua considerente:
1. Numele de Allah a precedat numele de Ar-Rahman in textul coranic la care ne referim si,
2. pentru ca numele de "Ar-Rahman" este numai un indiciu pentru calitatea/atributul perfect/absolut de "indurarea" a lui Allah, si nu implica si absolutul maretiei, al puterii, al sfinteniei pe care numele de "Allah" le implica de altfel pe toate, si astfel se confirma si prin aceasta ca numele de "Allah" este mai nobil.
3. numele de "Allah" are o particularitate neintalnita in in cazul celorlalte preafrumoase nume ale lui Allah, si anume faptul ca toate numele si atributele lui Allah, daca sunt folosite in forma vocativa impreuna cu formula de chemare "yaa" in limba araba (similara lui "o,…" in limba romana ) va fi eliminat din nume articolul hotarat "al" (alif+lam, denumit in limba araba si "al at-taaryf", adica "al" care specifica, care face cunoscut substantivul pe care il determina). Si astfel, referindu-ne la numele de "Al-Malik" (Stapanitorul), daca il vom folosi la la forma de vocativ, ca si chemare/implorare, vom spune "ya, Maliku" (O, Stapanitor…), adica eliminand articolul hotarat "al" si astfel se va intampla si in cazul tuturor celorlalte dintre preafrumoasele nume ale lui Allah, in afara numelui de "Allah" insusi care ramane nemodificat, chiar si in cazul alaturarii formulei de chemare "ya" in limba araba si vom putea spune "ya, Allah", adica "O, Allah", fara a elimina artcolul hotarat "al", ca in cazul celorlalte nume ale Sale.
Si majoritatea invatatilor in islam au fost de acord cu faptul ca numele de "Allah" poate fi considerat cel mai maret dintre numele Acestuia, Preaslavitul si Preainaltul si s-a spus in aceasta privinta urmatoarele:
*Acest nume este cel mai mare si cel mai cuprinzator numele lui Allah si pentru aceasta s-a considerat ca fiind cel mai maret dintre preafrumoasele / absolutele nume ale lui Allah.
*Si nu s-a numit cu el, nimeni altcineva, si pentru aceasta nu poate fi folosit la dual si nici la plural
*Si "Allah" este numele Celui care, intru dreptate detine atributele divinitatii si El este Stapanul si Domnul Cel cu adevarat Unic, nu exista alta divinitate in afara de El, Preaslavitul.
*Si asa cum am vazut si mai devreme exista numeroase relatari despre profetul Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) cum ca ar fi auzit pe unii dintre companionii sai (Allah sa fie multumiti de el!) facand rugi, si i-a instiintat ca l-au rugat pe Allah cu numele lui Allah cel maret (al-ism al-'e"adzam), cu care, daca L-ai rugat, iti va raspunde, si daca I-ai cerut iti va da.
Si, recapituland, printre ceea ce ne indica cu preponderenta faptul ca numele de "Allah" este numele lui Allah cel mai maret, urmatoarele:
- faptul ca este singurul dintre numele lui Allah care a fost amintit in toate hadisurile in care se vorbea despre numele lui Allah cel mai maret
- multitudinea consemnarilor sale in Nobilul Coran, si el poate fi intalnit in Cartea lui Allah de 2.724 de ori si exista 33 de versete care incep chiar cu numele de "Allah", asa cum au specificat unii invatati
- restul numelor Sale, Preaslavitul si Preainaltul, se afla in relatie cu acest nume, ca relatia dintre calitati / atribute si nume/denumire, si se spune, astfel, dintre atributele/calitatile  lui Allah: "Al-Alim" (Stiutotul), "Al-Hakim" (Inteleptul), "Al-Karim" (Generosul), si nu spunem Allah este dintre atributele lui "Al-Alim" (Stiutorul).
- numele de "Allah" cuprinde in natura sa semnificatia tuturor celorlalte dintre preafrumoasele / absolutele nume ale lui Allah, si este un indiciu pentru acestea in totalitatea lor si fiecare dintre numele si atributele  Sale reprezinta o detaliere si o evidentiere a calitatilor divinitatii din care este decurs numele de "Allah", care indica natura de "divinizat/adorat" a lui Allah; si El este Cel pe care Il divinizeaza creatiile Sale prin iubire si preamarire si supunere si teama fata de El si la El cauta rezolvarea tuturor nevoilor lor.
Si a spus Ibn al-Qaym: "Al-Ilah" – "cel adorat" este cel care insumeaza totalitatea calitatilor/atributelor de perfectiune si absolut si noblete si acest nume cuprinde in esenta sa toate celelalte preafrumoase si absolute nume ale lui Allah.
Si, facand o paranteza, putem observa de asemenea "deosebirea / distngerea" numelui de Allah in raport cu celelalte preafrumoase si absolute nume ale Sale si din punctul de vedere al traducerii din limba araba intr-o alta limba.
Si daca pentru fiecare dintre celelalte nume ale Sale Preaslavitul si Preainaltul se poate gasi o traducere aproximativa printr-un cuvant sau grup de cuvinte, pentru numele de Allah este foarte greu sa gasim un cuvant sau cateva cuvinte care impreuna sa poata cuprinde maretia semnificatiei acestui nume.    -
Prin urmare, trebuie sa atragem atentia si asupra faptului ca traducerea  numelui de "Allah" prin cuvantul "God"/
"Dumnezeu" nu este tocmai traducerea adecvata, intrucat aceste substantive nu cuprind in semnificatia lor ideea unicitatii si a divinitatii absolute presupuse in limba araba de numele de "Allah", ci, mai degraba, ele indica sensul de "ilah" – adica "zeu" / "divinitate" in sens general. Nu este, deci, indicat sa traducem "Allah" = "Dumnezeu", pentru ca, desi poate fi corect din punct de vedere contextual, este incorect din punct de vedere lingvistic.
Revenind la chestiunea considerarii numelui de "Allah" ca fiind cel ma imaret nume al Sau, o alta evidenta in acest sens o poate constitui si urmatorul hadis consemnat de Muslim in care profetul Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra Sa!) a spus ca cele mai iubite nume pentru Allah (dintre numele supusilor Sai) sunt Abdullah si Abdurrahman.
Si a spus Ibn al-Qaym cu privire la acest hadis cum ca avand in vedere ca  numele exemplifica, descrie, pe cel care-l poarta si are influenta asupra sa, sunt cele mai iubite lui Allah dintre numele supusilor Sai acelea care preupun asocierea ideii de adorare ("'ubudiah") cu cele mai placute Lui dintre atributele si calitatile care-L descriu.
Si asocierea adorarii, in sensul supuneri ca "rob al lui Allah" sau "rob al Celui Milostiv" (Ar-Rahman"), ii sunt mai placute lui Allah decat asocierea adorarii cu numele de "al-Qahir" (Izbanditorul) sau "Al-Qadir" (Puternicul) s.a.m.d.
Si astfel, lui Allah ii este mai placut numele de Abdurrahman decat cel de Abdu-l-qadir, iar cel de Abdullah mai placut decat Abdu-rabbihi si aceasta pentru ca legatura care se afla intre "abd" (rob/supus) si "Allah" este o relatie de adorare si supunere absoluta, si legatura care se afla intre "rob" si "Ar-Rahman" (Milostivul) se realizeaza in forma unei indurari ("rahmah"), de asemenea absolute.
Si aceasta pentru ca prin indurarea lui Allah el exista, iar scopul existentei sale este tocmai acela de a-L adora pe El, Unicul, prin iubire si teama, si rugi si preamarire si prin aceasta el va fi "Abdullah" (robul/supusul lui Allah) adorandu-L in forma in care numele de "Allah" o  presupune prin intelesurile si semnificatiile sale, si prin atributul divinitatii absolute care nu poate fi atribuit pe drept decat lui Allah, slavit si preamarit fie El!
Si tot astfel, atata timp cat "indurarea" lui Allah a invins "furia" Sa, atunci numele de Abdurrahman, legat de supunerea fata de "Cel Milostiv", va fi mai placut lui Allah decat numele de Abdu-l-qahir, in care adorarea este asociata calitatii indicate de numele de "Al-Qahir" (Stapanul Suprem).
Si pentru a ne feri de orice eroare sau intelegere gresita, trebuie specificat faptul ca acesta nu inseamna ca vreunul dintre numele lui Allah ar contine vreo lipsa sau vreun deficit. Asa cum spuneam si in datile trecute, toate numele lui Allah sunt bune, frumoase, perfecte – "husna" (in limba araba).
Discutia se refera aici doar la faptul ca unele dintre acestea sunt mai cuprinzatoare decat altele in ceea ce priveste indicarea naturii si a atributelor si calitatilor lui Allah, si pentru aceasta lui Allah ii este mai placut sa se asocieze ideea de adorare ("'ubudiah") cu acestea, asa cum este cazul atotcuprinzatorului nume de Allah, precum si a numelui de Ar-Rahman.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu