Faceți căutări pe acest blog

REGULI pentru explicare numelor si atributelor lui Allah (din Sheikh Muhammad Saleh ibn Uthaymeen)

Si datorita capacitatii noastre limitate de cunoastere si intelegere umana, si avand in vedere maretia si absolutul subiectului adus in discutie – Allah, Cel Plin de Maretie si Noblete, exista riscul de a cadea, cu sau fara voia noastra in capcana devierii si a ratacirii si chiar a necredintei, daca se va ajunge la a de curs la afirmatii nepotrivite naturii perfecte a Unicului si …nostru Domn – Allah.
Cautam adapost la Allah de deviere si necredinta si ne rugam lui pentru a ne intari pasii pe calea cea dreapta.
Si tocmai in scopul departarii de aceste posibile erori, oamenii de stiinta in islam au incercat sa puna niste stavili, niste bariere care sa ne tin ape drumul cel bun in incercarea noastra de a-L cunoaste pe Allah.
Este si cazul deosebitei lucrari a binecunoscutului invatat Muhammad Saleh Ibn Uthaimiyn  (Allah sa aiba mila de el!) privind regulile de care trebuie sa se tina cont in demersul interpretarii semnificatiei numelor si atributelor lui Allah si asupra careia ne opri in urmatoarea parte a lectiei.
  REGULI PRIVIND EXPLICAREA NUMELOR LUI ALLAH

1. TOATE NUMELE LUI ALLAH SUNT "HUSNA" – BUNE, FRUMOASE, PERFECTE
      
Fiecare nume al lui Allah cuprinde in natura sa idea de perfectiune, absolut- "husna" – Allah este Hayyu (Viu), Alim (Stiutor), Rahman (Milostiv) intr-o maniera perfecta, completa, absoluta.
Al-Hayyu (Cel Viu )presupune viata, existenta fara a fi precedata de inexistenta si fara a fi urmata de neprezenta, viata intr-o maniera perfecta, absoluta,vesnica.
 Allah este Alim (Atoatestiutorul) intr-o maniera perfecta, absoluta – stiinta Sa nu este precedata de nestiinta si nici nu-i urmeaza uitarea –

taha , 52

52. „Stiinta despre ele se aflã la Domnul meu într-o carte. Domnul meu nu greseste si nu uitã.

 Stiinta sa este vasta si atotcuprinzatoare si cuprinde ceea ce este general si ceea ce este particular, fie ca este vorba despre propriile actiuni sau de actiunile creatiilor Sale.
 59. si la El sunt cheile necunoscutului Si nu le stie decât numai El. Si
El cunoaste ceea ce este pe uscat si ceea ce este pe mare. si nu cade
nici o frunzã fãrã ca El sã o stie. si nu existã bob în întunericurile
pãmântului, nimic proaspãt si nimic uscat, fãrã ca ele sã fie [însemnate]
într-o Carte Limpede.
Surat Al-An'am, 59))

6. Si nu este vietuitoare pe pãmânt a cãrei hranã sã nu fie în grija lui
Allah. El stie locul ei de sãlas si locul în care ea va muri. Totul este
într-o Carte deslusitã.
(Surat Hud, 6)


[El] stie ceea ce se aflã în ceruri si stie ceea ce se aflã pre pãmânt
si El stie atât ceea ce voi þineþi ascuns, cât si ceea ce voi descoperiti.
Si Allah este bine stiutor al celor dinlãuntrul piepturilor.
(Surat at-Taghabun, 4)

Si Allah este Rahman (Milostiv) intr-o maniera perfecta, absoluta, asa cum sugera Profetul Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) mai milostiv decat o mama cu copilul ei; o milostivire / indurare vasta, atotcuprinzatoare, despre care Insusi Allah a spus:
A grãit [Allah]:
"Cu pedeapsa Mea îi ajung pe cei care voiesc Eu, iar îndurarea Mea
cuprinde toate lucrurile.
(Surat Al-A'araf, 156)

Si in ruga ingerilor pentru dreptcredinciosi -
Cei ce poartã Tronul si cei care-l înconjoarã Îl preamãresc pe
Domnul lor, aducându-I laudã, cred în El si cer iertare pentru cei care
cred: “Doamne! Tu Îti întinzi peste toate lucrurile îndurarea si stiinta
Ta. Deci, iartã-i pe cei care Îti cer iertare, se cãiesc si urmeazã calea
Ta si pãzeste-i de chinul Iadului,
(Surat Ghafir,7)

Fiecare in parte sau combinate, numele lui Allah sunt intotdeauna "husna" – frumoase, perfecte, absolute.

Spre exemplu, combinatia "Al-Aziz Al-Hakim" – Cel Puternic si Intelept , este in nenumarate randuri folosita de Allah in Coran – si daca fiecare dintre ele este un indiciu pentru o calitate perfecta si absoluta specifica atributului pe care respectivul nume il presupune – "puterea" in cazul lui "Cel Puternic" si "intelepciunea" in cazul lui "Cel Intelept".
Asocierea lor, insa, indica o alta latura a perfectiunii si absolutului lui Allah, si anume faptul ca puterea lui Allah este sustinuta de intelepciunea Acestuia.
Astfel, puterea Sa nu implica nedreptate sau oprimare si tiranie si nici actiuni negative, asa cum se intampla uneori cu cei puternici dintre cei creati, in cazul carora puterea este asociata cu pacatul si nedreptatesc si tiranizeaza si se comporta intr-o maniera rea, rautacioasa.

Si de asemenea, puterea lui Allah este asociata unei Intelepciuni perfecte, spre deosebire de oranduirea / puterea celor creati (a oamenilor)  pe care o cuprinde umilinta si injosirea.

Si calitatea de a fi  "husna" – frumoase, bune, perfecte – este o calitate intrinseca a numelor lui Allah, atat pentru fiecare nume in parte, cat si pentru toate acestea impreuna, iar atunci cand se face un cumul al numelor lui Allah nu vorbim despre altceva decat despre o perfectiune asupra altei perfectiuni, asupra altei perfectiuni si asa mai departe.

2. NUMELE LUI ALLAH SUNT INDICII SI SEMNE DESCRIPTIVE

Indicii, semne distinctive, daca luam in considerare faptul  ca ne indica "natura", Sinele lui Allah,si caracteristici/semne descriptive  daca luam in considerare ceea ce este indicat de intelesurile/semnificatia acestora.

Si ele, pe de-o parte, sunt indicii ale a unui "denumit" unitar, iar acesta este Allah Azzauageal, iar din alt punct de vedere ele indica atribute / calitati distinctive, precum – Ar-Rahman (Cel Milostiv), Al-Alim (Stiutorul), Al-Hakim (Inteleptul) - indicand acelasi "definit"/ "denumit"- Allah Cel Preainaltul, dar semnificatia fiecaruia dintre aceste nume fiind diferita de semnificatia celorlalte, asa cum "Stiutorul" difera in inteles de "CelPuternic"…samd
Si ele sunt indicii si semne descriptive datotita faptului ca Nobilul Coran le-a indicat, specificat, si a spus Allah Cel Preainaltul:
Si El este Iertãtor, Îndurãtor [Al-Ghafur, Ar-Rahim]!”
(Surat al-Ahqaf,8)

58. Domnul tãu este Iertãtor [Al-Ghafur] si Dãtãtor de Îndurare.
(Surat al-Kahf,58)
Si in acest verset "Ar-Rahman" – Datatorul de Indurare presupune detinerea de "rahmah" (indurare), asa cum si din punct de vedere lingvistic "vazator" nu este denumit decat cel care detine "vederea/vazul", si nici "stiutor" nu este numit decat numai acela care se presupune ca detine "stiinta", si nici "auzitor" decat cel care detine calitatea de a auzi s.a.m.d.
Si aceasta pentru ca Allah s-a descris pe sine in nenumarate feluri, desi El este Unu Singur, Unic:
12. Rãzbunarea Domnului tãu este asprã.
13. El este Cel care face prima oarã [creatia] si El este Cel care o
face din nou
14. El este Cel Iertãtor [si] Cel Plin de Dragoste [Al-Ghafur, Al-Wadud],
15. Stãpânul Tronului, Cel Glorios [Al-Majid],
16. Cel care face ceea ce voieste.
(Surat al-Buruj, 12-16)

1. Laudã numele Domnului tãu Cel Preaînalt [Al-'A'la]
2. Care a creat si a plãmãdit
3. si care a orânduit si a cãlãuzit,
4. Care a fãcut sã se iveascã pãsunea,
5. Iar apoi a fãcut-o fân întunecat!
(Surat al- 'A'ala, 1-5)

Si in aceste nobile versete gasim atribute numeroase pentru un singur descris, si acesta este Allah – si confirmarea numarului lor nu impune in mod obligatoriu existenta mai multora care sa fie descrisi.



3.NUMELE LUI ALLAH DACA AU INDICAT DESCRIERI MULTIPLE AU IMPLICAT TREI ASPECTE:
-confirmarea existentei  respectivului nume in ceea ce Il priveste pe Allah azzauageal
-confirmarea existentei  atributului/calitatii  pe care o implica 
- confirmarea  autoritatii si a cerintelor pe care le impune – adica cum se exercita aceste nume si calitati/atribute
Ex:  "As-Sami'u" (Auzitorul) : 1. confirma existenta numelui de "assami'u" in ceea ce Il priveste pe Allah; 2. confirma existenta calitatii de "a auzi" in ceea ce il priveste pe Allah; 3.confirma autoritatea si cerintele pe care acest nume le impune, si anume aceea de a auzi ceea ce este ascuns si ceea ce este spus in secret, asa cum a spus Allah in Surat al-Mujadalah,1:
1. Allah a auzit vorbele aceleia care discutã cu tine în privinta
bãrbatului ei si se plânge lui Allah. si Allah aude discutia voastrã,
cãci Allah este Cel care Aude Totul [si] Vede Totul [Sami', Basir](3).

IAR DACA INDICA O DESCRIERE """????NEMULTIPLA?????ATUNCI IMPLICA 2 ASPECTE numai, si anume:
 - confirmarea existentei  respectivului nume in ceea ce Il priveste pe Allah azzauageal
- confirmarea existentei  atributlui/calitatii  pe care o implica 
Cum este, spre exemplu, numele de "Cel Viu" (Al-Hayyu) care confirma existenta numelui de "Al-Hayyu" in ceea ce il priveste pe Allah, precum si detinerea calitatii / atributului de "viata/existenta" / de "a exista"



4.INDICAREA DE CATRE NUMELE LUI ALLAH A NATURII SI ATRIBUTELOR ACESTUIA SE FACE PRIN CONCORDANTA, SI PRIN IMPLICATIE SI PRIN CONSECINTA (adica prin indicarea anumitor calitati / atribute presupuse in mod implicit de calitatea/atributul presupus de respectivul nume).

Spre exemplu, numele "Al-Khaliq" (Creatorul):
   prin "mutabbaqah", adica in concordanta cu acest nume, sunt indicate impreuna natura lui Allah si calitatea/atributul "creatiei",
-  prin "tadammun" – "implicatie" sunt indicate natura lui Allah in mod individual si calitatea /atributul "creatiei" in mod individual
-  iar prin "iltizam",  indica cele doua calitati / atribute – stiinta si capacitatea, potenta, calitati implicit impuse de atributul creatiei, pentru ca nu poate fi un creator desavarsit decat cel care are o stiinta si un potential desavarsite, existand pentru aceasta evidente deslusite in Cuvantul lui Allah. 
Si acesta este si motivul pentru care atunci cand a vorbit despre actul creatiei Allah a spus:
12. Allah este Cel ce a creat sapte ceruri si tot atâtea pãmânturi.
Între ele coboarã porunca [Sa], pentru ca sã stiti cã Allah este cu
putere peste toate si cã Allah cuprinde toate lucrurile cu stiinta [Sa].
(Surat at-Talaq,12)


5.NUMELE LUI ALLAH NU POT FI CONFIRMATE DECAT IN ACORD CU CORANUL SI SUNNAH NOBILULUI SAU PROFET, Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) si atunci cand ii atribuim un nume lui Allah trebuie ca  punctul nostru unic de referinta sa fie ceea ce a fost cosemnat in Coran si in Sunnah profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!).

Si pentru ca intelectul uman nu este capabil de a intelege in mod corect si complet ceea ce il priveste pe Allah din punctul de vedere  al numelor Sale suntem obligati sa ne rezumam NUMAI  la text in incercarea interpretarii sensului si semnificatiei acestora si sa nu vorbim despre ceea ce nu avem stiinta.

Si a spus Allah PreaInaltul:
36. Si nu urma [lucrul despre] care nu ai cunostintã(55)! Auzul si vãzul
si inima, pentru toate acestea vei fi întrebat!
(Surat Al-Isra',36)

33. Spune: “Domnul meu a oprit nelegiuirile - atât pe cele vãzute cât
si pe cele nevãzute - precum si pãcatul, nedreptãtirea [altora] sau
sã-i faceti lui Allah asociati, de vreme ce El nu a trimis o astfel de
poruncã, sau sã spuneti despre Allah ceea ce nu stiti.
(Surat Al-A'araf, 33)
 Si aceasta pentru ca a-I atribui lui Allah nume pe care nu si le-a atribuit sau a nega nume pe care el Insusi si le-a atribuit este o "nedreptate" enorma in raport cu maretia lui Allah si pentru aceasta se impune in aceasta privinta un comportament adecvat si rezumarea la ceea ce a fost consemnat textual.

6.NUMELE LUI ALLAH NU SUNT LIMITATE LA UN NUMAR ANUME
Si aceasta chestiune poate fi evidentiata de urmatorul hadisului – "Te rog cu fiecare dintre numele Tale cu care Tu Te-ai numit, sau l-ai pogorat in Cartea Ta, sau l-ai facut cunoscut vreuneia dintre creatiile Tale sau l-ai pastrat la Tine in stiinta necunoscutului / "imperceptibilului"…s.a.m.d…pana la sfarsitul hadisului" .
Si pentru ca nimeni nu poate sa dobandeasca si nici sa cuprinda cu cunoastere sa ceea ce Allah a pastrat  fara a ni-l face cunoscut in (alam al-ghaib) lumea necunoscutului, este evident faptul ca in afara numelor la care noi avem acces mai exista si alte nume.
Si asa cum am vazut, de asemenea hadisul " Allah are 99 de nume, o suta fara unu, nu le-a dobandit cineva, decat (garantandu-i-se) intrarea in Rai" nu presupune o constrangere/limitare a numelor lui Allah la doar 99 de nume.
In ceea ce priveste, insa, relatarea conform careia Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) ar fi specificat in continuarea acestui hadis care sunt aceste 99 de nume, este considerate da'ifa – slaba.
Si pe baza textelor coranice si a relatarilor despre profetul Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a extras Muhammad ibn Uthaimiyn  (Allah sa aiba mila de el!) 99 de nume dintre numele lui Allah, dupa cum urmeaza:
Din Nobilul Coran:


Si dintre cele semnalate de ahadis sahihah (hadisuri corecte):

Si exista si nume ale lui Allah care nu au fost amintite aici, precum numele de "Al-Muhsin" pe care insa sheikh ibn Taymyah (Allah sa aiba mila de el!) l-a amintit, si numele "al-khafiy" mentionat in versetul 48 din Surat al-Mariam, precum si numele compuse ca de exemplu "maliku-l-mulk" – Stapanitorul imparatiei,  "dzu-l-gealaly ua-l-ikram" – Cel plin de Glorie si Noblete 

7. APOSTAZIA, NECREDINTA, EREZIA IN CEEA CE PRIVESTE NUMELE LUI ALLAH PRESUPUNE DEVIEREA DE LA CEEA CE ACESTEA IMPUN si poate fi de mai multe feluri:
1. prin negarea unora dintre numele lui Allah in pofida existentei evidentelor ce indica aceste atribute si reglementari si aceasta este o deviere si o forma de la dreapta credinta avand in vederea obligativitatea credintei in numele si atributele lui Allah si in tot ceea ce implica acestea, in conformitate cu evidentele existente.  
2. prin facerea din numele lui Allah indicii pentru calitati/atribute asemanatoare creatiilor Sale, si aceasta este o forma de deviere pentru ca asemanarea intre Allah si creatiile Sale este o eroare si inacceptabila.
3. prin atribuirea lui Allah nume pe care El Insusi nu si le-a atribuit  ( cum este numele de "tatal" pe care li-L atribuie crestinii), care, prin  numirea lui Allah cu nume cu care El Insusi nu s-a numit este o deviere de la regula care spune ca numele lui Allah nu sunt cunoscute decat prin intermediul textului coranului si al hadisurilor nobilului Sau profet (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!)
4. prin derivarea din numele lui Allah de nume pentru idolii lor, care este o deviere datorita faptului ca ca numele lui Allah sunt  specifice Lui si nu este permis sa fie numit altcineva cu numele Sale si a spus Allah –
180. Ale lui Allah sunt numele cele mai frumoase! Chemati-L cu
ele si depãrtati-vã de aceia care schimonosesc numele Lui! Ei vor fi
rãsplãtiti dupã ceea ce fac!
(Surat al-'Araf, 180)
24. El este Allah: Fãcãtorul [Al-Khaliq], Creatorul [Al-Bari'], Dãtãtorul
de chipuri [Al-Musawwir]. Ale Lui sunt numele cele mai
frumoase. Pe El Îl laudã cele din ceruri si cele de pre pãmânt. El este
Cel Puternic [si] Înþelept [Al-'Aziz, Al-Hakim].
(Surat al-Hashr, 24)
Si asa cum s-a particularizat din punctul de vedere al adorarii Sale si ca Domn, tot asa s-a particularizat si din punctul de vedere al numelor Sale si nu este permis ca altcineva sa fie numit cu aceste nume in forma in care ii sunt atribuite lui Allah, iar cei care dau curs la aceasta sunt ori pe drumul devierii, ori al necredintei, in functie de evidentele teologiei islamice pe care le presupun.

 ===


REGULI PRIVIND EXPLICAREA ATRIBUTELOR/CALITATILOR LUI ALLAH

1.TOATE ATRIBUTELE LUI ALLAH SUNT ABSOLUTE, COMPLETE – NU EXISTA IN ELE NICI UN DEFICIT,NICI O LIPSA INTR-O FORMA SAU ALTA
Viata, stiinta, puterea, vederea, auzul, intelepciunea, indurarea toate sunt perfecte in ceea ce-l priveste Allah; iar o calitate / atribut care contine vreun deficit (precum moartea sau nestiinta)  este interzis a-I fi atribuita lui Allah, care este perfect, absolute, prin natura Sa.
Si a spus Allah:
60. Acelora care nu cred în Viata de Apoi li se potriveste pilda
rãului, iar lui Allah I se potriveste pilda cea mai înaltã, cãci El
este Atotputernic [si] Întelept [Al-'Aziz, Al-Hakim].
(Surat An-Nahl, 60)
Si in acest caz "pilda cea mai inalt" este "descrierea cea mai inalta".
Si in ceea ce priveste calitatile / atributele care implica vreun deficit, precum moartea, nestiinta, neputinta, orbirea, surzenia …s.a.m.d. ele sunt interzis a-I fi atribuite lui Allah, Preainaltul si Preaslavitul.
Si a spus Allah:
 58. si încrede-te în Cel Vesnic Viu, care nu moare niciodatã, si
înaltã-I Lui laudã! El este Binestiutor al pãcatelor robilor Sãi.
Furqan,58
44. Oare n-au purces ei prin lume si nu au vãzut care a fost sfârsitul
celor de dinaintea lor, desi au fost mai puternici decât ei?! si nimic din
ceruri si de pre pãmânt nu poate sã scape de pedeapsa lui Allah, cãci
El este Atoatestiutor [si] Atotputernic ['Alim, Qadir].
Fatir, 44
52. I-a rãspuns: „stiinta despre ele se aflã la Domnul meu într-o
carte. Domnul meu nu greseste si nu uitã.
Taha, 52
80. Sau cred ei cã Noi nu auzim taina lor si discuþia lor în soaptã? Ba
da! Iar trimisii Nostri la ei scriu.
Zukhruf, 80

Si i-a pedepsit Allah pe cei care L-au descris prin calitati / atribute care presupun diverse neajunsuri si a spus Preainaltul:
64. si zic iudeii: "Mâna lui Allah este închisã!", însã mâinile lor sunt
închise si blestemaþi au fost pentru ceea ce au spus. Dimpotrivã,
mâinile Lui sunt larg deschise si El dãruieste dupã cum voieste.

Ma'ida,64
181. Allah a auzit vorbele acelora care au zis: “Allah este sãrac, iar
noi suntem bogati”(99). Vom scrie ceea ce au zis ei, precum si
omorârea de cãtre ei a profetilor pe nedrept si Noi le vom zice:
“Gustati chinul vãpãii!”.
'Imran, 18
Si a spus Allah, departandu-se de ceea ce ei Ii atribuiau:
180. Slavã Domnului tãu, Stãpânul puterii! El este mai presus de
ceea ce spun ei!
181. Pace asupra trimisilor
182. si laudã lui Allah, Stãpânul tuturor lumilor!
Saffat, 180-182

91. Allah nu si-a luat nici un copil si nu este nici o divinitate alãturi de
El. [Dacã ar fi fost mai multe divinitãti], fiecare divinitate s-ar fi dus
împreunã cu ceea ce a creat si unii dintre ei ar fi încercat sã fie
deasupra celorlalti. Mãrire lui Allah care este mai presus de tot ceea
ce vorbesc ei”
92. [El este] Cunoscãtorul tuturor celor nevãzute si vãzute! si El este
mai presus de faptul cã îi fac Lui asociati!
Al-Mu'minun, 91

Si daca avem de-a face cu atribute/calitati care uneori sunt identificate ca fiind calitati care indica perfectiunea, iar alteori calitati care indica unele deficite / neajunsuri – precum talcuirea, viclesug, inselaciunea – care, atunci cand vin cand se constituie ca raspuns la unele fapte de acest gen ale necredinciosilor ele evidentiaza maretia si absolutul lui Allah si faptul ca acestuia nu-I este nimic ascuns si are putere peste toate si nu poate fi inselat prin talcuiri, viclesuguri
 In afara acestor situatii, insa, aceste atribute, departe de a fi indicia ale perfectiunii indica nejunsuri si slabiciuni ale acelor care le dau curs.
De aceea, in cazul acestor calitati/atribute care uneori pot induce ideea de  perfectiune / absolute, iar alteori imperfectiunea / deficitul, trebuie sa fim foarte atenti pentru a le atribui lui Allah numai atunci can dele sunt calitati ce indica perfectiunea / absolutul,
Cum este cazul urmatoarelor versete:
30. [Si adu-ti aminte] cum au ticluit împotriva ta cei care nu credeau,
ca sã te întemniteze ori sã te omoare, ori sã te alunge! Au ticluit ei,
însã si Allah a ticluit, cãci Allah este cel mai bun între cei care stiu a
ticlui.
(Al-Anfal, 30)
15. Ei(10) plãnuiesc un viclesug,
16. Dar si Eu plãnuiesc un viclesug!
(At-Tariq, 15-16)
182. Pe aceia care socotesc semnele Noastre mincinoase îi vom duce
treptat [cãtre pieire], prin mijloace pe care ei nu le stiu.
183. Voi sã le dau lor un rãgaz, însã viclenia Mea este temeinicã(226).
(Al-'A'raf, 182-183)
142. Cei fãtarnici încearcã sã-L însele pe Allah, dar El întoarce
înselãtoria lor [împotriva lor însisi!] Când se ridicã pentru Rugãciune
[As-Salat], se ridicã ei cu lene, ca sã fie vãzuti de oameni, si nu
pomenesc numele lui Allah decât foarte putin.
(An-Nisa',142)
14. Iar dacã se întâlnesc cu cei care au crezut, zic ei: "Noi credem",
dar când rãmân numai cu seitanii lor, zic ei: "Noi suntem cu voi, ne
batem numai joc".
15. Allah îsi bate joc de ei si-i pãsuieste în fãrãdelegea lor si ei
rãtãcesc în nestire.
(Al-Baqara, 14,15)
Iar atunci cand sunt calitati deficitare sa le respingem cu desavarsire ca si apartinandu-I Lui Allah, care, prin natura Sa este perfect si absolut.




2.ATRIBUTELE LUI ALLAH SUNT MAI VASTE DECAT NUMELE ACESTUIA
Si aceasta pentru ca fiecare nume implica un atribut, o calitate, in timp ce atributele Lui pot face referiri si la actiunile/actele Acestuia, precum vorbele/cuvintele Sale care sunt nelimitate – si din care decurg calitati/atribute care nu pot fi cuantificate. Si a spus Preainaltul:
27. Si de s-ar schimba în calemuri toti copacii de pe pãmânt si de s-ar
vãrsa în mare sapte mãri [de cernealã], cuvintele lui Allah tot
nu s-ar termina. Allah este Puternic [si] Întelept ['Aziz, Hakim].
 (Luqman, 27)
Si in Nobilul Coran exista numeroase exemple cu privire la calitati/atribute, despre care, asa cum a spus Allah Insusi,  "lan tusha" – nu pot fi numarate, cuantificate, cum sunt, spre exemplu: "modul in care vine" , "modul in care ia", "modul in care tine", "modul in care pedepseste" s.a.m.d., asa cum este ilustrat in urmatoarele versete:
22. Si va veni Domnul tãu, când îngerii vor sta rânduri-rânduri
(Surat al-Fajr,22)
210. Ce altceva asteaptã ei decât ca Allah sã vinã la ei în umbre de
nouri si [sã vinã] îngerii, si ca soarta sã le fie hotãrâtã? Cãci la Allah se
întorc [toate] lucrurile [pentru ca El sã hotãrascã].
Baqarah,210
65. Oare nu vezi cã Allah v-a supus vouã ceea ce este pe pãmânt, iar
corãbiile plutesc pe mare din porunca Lui? El tine cerul sã nu
cadã peste pãmânt, decât cu voia Sa. Allah este Cel cu milã [si]
Îndurãtor cu oamenii [Ra'uf, Rahim].
66. El este Cel care v-a dat viatã(98), apoi vã dã vouã moarte, apoi vã
va învia pe voi(99). Dar omul este nemultumitor.
Haji,65
12. Rãzbunarea Domnului tãu este asprã
Buruj,12
Allah vã voieste
usurarea, nu vã voieste împovãrarea
 Baqarah,185
Si cum a spus profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) "coboara Domnul nostru in cerurrile de Dunia (acestei lumi)" – parte din hadisul relatat de Bukhary
Si trebuie sa  Ii atribuim lui Allah aceste calitati/atribute in forma in care ele au au fost consemnate si nu este permis sa le transformam in nume si sa-L numim pe Allah "Venitul" / "Tinatorul"/"Razbunatorul// "Pogoratul"/"Usuratorul", chiar daca avem evidente despre aceste atribute si il caracterizam prin ele.
  ===

3.  ATRIBUTELE LUI ALLAH SE IMPART IN DOUA CATEGORII:
1. ATRIBUTE/CALITATI FIXATE / STABILITE / CONFIRMATE ( THABITAH) SI
2. ATRIBUTE/CALITATI  NEGATE / INFIRMATE (SALBIAH)
CALITATILE AFIRMATE/CONFIRMATE sunt acele calitati pe care trebuie sa I le atribuim lui Allah datorita faptului ca El Insusi si le-a atribuit in Cartea Sa sau prin spusele profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!).
Aceste attribute sunt toate calitati perfecte, absolute si nu presupun nici un neajuns sau vreo lipsa, in vreo forma sau alta, precum "existenta/viata", "stiinta", "puterea/capacitatea/potentialitatea" ("qudrah"), "asazarea pe tronul Sau ("al-istiwa"), "coborarea la ceruriele de dunia", "fata" si "mainile" s.a.m.d.
In ceea ce priveste aceste atribute/calitati ale lui Allah se impune confirmarea lor in concordanta cu evidentele existente in Nobilul Coran si in Sunnah profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) .
Si a spus Allah:
136. O, voi cei care credeti! Fiti cu credintã neclintitã în Allah si în
Trimisul Sãu, în Cartea pe care a pogorât-o asupra Trimisului Sãu si în
Cartea pe care a pogorât-o mai înainte! Cel care nu crede în Allah,
în îngerii Sãi, în Cãrtile Sale, în trimisii Sãi si în Ziua de Apoi, acela
pribegeste în cea mai îndepãrtatã rãtãcire
(An-Nisa', 136)
Si pentru acela care crede in Allah, credinta sa presupune si credinta in calitatile si atributele Sale si credinta in Cartea pe care a pogorat-o trimisului Sau (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) si presupune credinta in tot ceea ce aceasta  Carte a vestit cu privire la atributele lui Allah si in ceea ce-l priveste pe trimisul Sau – Muhammah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) si presupune credinta in tot ceea ce acest nobil mesager a transmis cu privire la Cel de care a  fost trimis, adica Domnul sau, Allah Azz' wa jall.
 
Si pentru ca Allah este cel mai cunoscator si mai drept intru cunoasterea Sa, nu este indoiala ca ceea ce Allah ne-a spus despre Sine Insusi este adevarul, si, ca urmare, trebuie luat ca atare si fara nici o ezitare. Si referitor la spusele profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fioe asupra sa!), de asemenea,  raportat la oameni, el este cel mai cunoscator dintre acestia in ceea ce il priveste pe Domnul sau, Cel Preainaltul si Preaslavitul, si astfel si cuvintele sale le vom accepta ca adevarate si demne de urmat, fara nici un fel de ezitare

In privinta CALITATILOR/ATRIBUTELOR NEGATE/INFIRMATE acestea se refera la ceea ce a fost infirmat de catre Allah Preainaltul si Preaslavitul cu privire la Sine Insusi in Cartea Sa sau prin spusele profetului Sau (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!); calitati/atribute  precum somnul, atipirea etc (vezi ayat al-kursy), nestiinta, moartea, oboseala, uitarea, neputinta  care se impune a fi infirmate in ceea ce il priveste pe Allah confirmand in acelasi timp existenta calitatilor opuse acestora, intr-o forma perfecta, absoluta.

Si acesta este, de altfel, si scopul pentru care aceste calitati/atribute au fost specificate si infirmate ca apartinandu-I lui Allah, tocmai pentru a evidentia perfectiunea si absolutul naturii Acestuia.
Si avem urmatoarele exemple:
58. si încrede-te în Cel Vesnic Viu, care nu moare niciodatã, si
înaltã-I Lui laudã! El este Binestiutor al pãcatelor robilor Sãi.
(Al-Furqan,58) – si in acest caz infirmarea in ceea ce Il priveste pe Allah a mortii, presupune perfectiunea vietii
49.si cartea [fiecãruia] va fi pusã dinaintea [lui cu faptele sale]! Îi vei
vedea pe pãcãtosi înfricosati de ceea ce se aflã în ea. si vor grãi ei:
"Vai nouã! Ce-i cu aceastã carte care nu a lãsat nimic nepomenit, nici
cel mai mic, nici cel mai mare pãcat?!" si ei vor afla dinaintea lor
tot ceea ce au sãvârsit si nu-l va nedreptãti Domnul tãu pe nici
unul!(101
(Al-Kahf,49) – negarea in ceea ce Il priveste a "nedreptatii" presupune perfectiunea/absolutul dreptatii Sale
Si nimic din ceruri si de pre pãmânt nu-l poate face neputincios pe Allah, cãci
El este Atoatestiutor [si] Atotputernic ['Alim, Qadir].
 (Fatir,44) – si negarea "neputintei" in acest caz presupune perfectiunea cunoasterii si a puterii, a capacitatilor sale extraordinare si de aceea versetul se si continua astfel: "innahu kana aliman qadira" cãci El este Atoatestiutor [si] Atotputernic ['Alim, Qadir]" , pentru ca neputinta este data fie de nestiinta fie de putere/capacitate deficitara, dar Allah, prin perfectiunea stiintei si a capacitatilor / a puterii Sale extraordinare, nu-L poate face neputincios nimic din cer si nici de pe pamant.
Si prin aceste exemple ne apare mod deslusit maniera in care calitatile infirmate/negate presupun, tocmai prin negarea lor, mai mult decat perfectiunea.

4. CALITATILE AFIRMATE SUNT CARACTERISTICI DE LAUDA, PREASLAVIRE SI PERFECTIUNE, cu cat indiciile /evidentele despre ele s-au diversificat mai mult, cu cat s-a evidentiat mai clar perfectiunea celui descris – Domnul si stapanitorul nostru, Allah.

Si acesta este si motivul pentru care atributele confirmate/afirmate ca apartinandu-I de catre Allah Insusi sunt mai numeroase decat calitatile / atributele infirmate, pe care le-a negat ca apartinandu-i.

Si in discursul revelatiei, atributele negate/infirmate nu au fost folosite decat in virtutea a trei ratiuni, si anume:
1.pentru evidentierea perfectiunii lui Allah, cum este exemplul urmatoarelor versete:
Nu este nimic asemenea cu El. El este Cel care Aude
Totul si Cel care Vede Totul [As-Sami', Al-Basir].
(Ash-Shura:11)
4. si El nu are pe nimeni egal!"
Al-Ikhlas:4) )
2. pentru a infirma o minciuna referitoare la Allah
91. Pentru cã ei Îi atribuie Celui Milostiv un fiu,
92. În vreme ce nu se cuvine ca Cel Milostiv sã-si ia un fiu!
(mariam:91,92)
 3. sau pentru a stopa unele posibile presupuneri gresite, cum este cazul urmatoarelor versete
38.si nu am fãcut Noi cerurile si pãmântul si cele ce se aflã între
ele, jucându-ne.
(Ad-Dukhaan,38)
 Am creat Noi cerurile si pãmântul si ceea ce se aflã între ele în
sase zile si nu Ne-a cuprins pe Noi nici cea mai micã ostenealã!
(Al-Qaf,38)


5.ATRIBUTELE / CALITATILE CONFIRMATE / AFIRMATE CA  APRTINANDU-I LUI ALLAH sunt de doua feluri:

1. INTRINSECI – (dzatiah) – nu dispar niciodata, sunt intotdeauna prezente, se afla "in natura" lui Allah, precum cunoasterea, puterea, maretia, inaltarea, auzul, vazul, intelepciunea – si dintre ele sunt si calitati/atribute care informeaza cu privirea la fata, mainile Acestuia samd

2. ACTIONALE  - (fi'alyah) – care sunt legate de vointa Sa – daca vrea ceva face, daca nu – nu, ca spre exemplu – asezarea peste Tron sau coborarea la cerul de dunia

Si exista, de asemenea, si calitati / atribute intrinseci - actionale – precum "al-kalam" ("vorbirea" / capacitatea de a se exprima prin cuvinte) care este in acelasi timp calitate intrinseca, permanenta, pentru ca Allah nu a pierdut aceasta calitate, si, in acelasi timp, este calitate actionala, pentru ca se exercita numai prin vointa lui Allah – si Allah vorbeste cand vrea si despre ce vrea.
82.Si dacã voieste El un lucru, porunca Lui este numai sã zicã "Fii" si
el este.
(Yasin,82)
 Si orice atribut/calitate actionala este supusa, se produce, sub marea si absoluta intelepciune a lui Allah.
Si desi in pofida detinerii informatiei privind ntelepciunea lui Allah ne este imposibila intelegerea / priceperea ei, stim cu convingere faptul ca Allah nu se poate sa vrea ceva, decat acest ceva fiind conturat de aceasta intelepciune, asa cum specifica si urmatorul verset:
 Însã voi nu puteti voi decât dacã binevoieste Allah, cãci Allah este
Atoatestiutor [si] Întelept [Alim, Hakim].
 (Al-'Insan,30)


6. IN DEMERSUL CONFIRMARII UNUI ATRIBUT / CALITATE CA APARTINANDU-I LUI ALLAH TREBUIE AVUT IN VEDERE FERIREA DE DOUA CHESTIUNI PERICULOASE si anume:
1.ASEMANAREA – at-tamthyl – a crede ca ceva care a fost confirmat ca si calitate a lui Allah poate fi atribuit in aceeasi forma si creatiilor Sale, si aceasta este o mare greseala, conform evidentelor existente in urmatoarele versete in care Insusi Allah clarifica si confirma faptul ca nu are pe nimeni egal
 Nu este nimic asemenea cu El
(As-Shura,11)
17. si oare cel care creeazã este la fel ca acela care nu
creeazã? Oare voi nu sunteþi cu luare aminte?
 (An-Nahl, 17)
65. El este Stãpânul cerurilor si al pãmântului si al celor ce se aflã
între cele douã. Adorã-L pe El si fii statornic în adorarea Lui! Oare
mai tii tu pe altcineva cu asemenea nume?"
(Maryam,65)
4. si El nu are pe nimeni egal!"
(Al-Ikhlas,4)
Si trebuie avut in vedere faptul ca, chiar si daca, exista unele calitati ale lui Allah cu care sunt numite unele calitati ale oamenilor, forma in care acestea il descriu pe Allah si modalitatea lor de exercitare in cazul Acestuia, nu este aceeasi si in cazul creatiilor Sale, pentru ca numai Allah este cel care detine aceste calitati/attribute intr-o forma perfecta/absoluta. 
Este ca si cum am spune "omul are cap", "calul are cap", sarpele are cap" – este vorba despre aceeasi calitate atribuita tuturor acestora, si anume, aceea de "a avea cap", dar capul omului difera de capul calului, iar capul calului difera de capul de sarpe… Si Allah a confirmat despre Sine Insusi ca nu exista nimic asemanator Lui , spunand Nu este nimic asemenea cu El (As-Shura,11)

Al doilea pericol care ne poate naste in momentul atribuirii lui Allah a unei dintre calitatile/atributele Sale, este ceea ce se numeste (in limba araba) "at-takaiiuf" –"imaginarea unei modalitati anume" a crede ca aceste calitati/atribute pe care le detine Allah sunt intr-un anumit fel, au o anumita modalitate de exercitare, fara insa a le indentifica cu o creatie care sa le detina, ca in cazul "asemanarii" – si a spus Allah Preainaltul si Preaslavitul:
110. El stie ceea ce se aflã în fata lor si ceea ce se aflã în urma lor,
în vreme ce ei nu-L cuprind cu stiinta.
(Ta ha,110)
36. si nu urma [lucrul despre] care nu ai cunostintã
(Al-Isra',36)
Si ne este cunoscut noua faptul ca noi nu avem cunoastere in privinta modalitatii de exercitare a calitatilor/atributelor lui Allah, pentru ca Insusi Allah ne-a informat despre detinerea acestor atribute/calitati, dar nu ne-a informat si despre modalitatea in care acestea se exercita, iar a vorbi despre aceasta modalitate de exercitare fara a avea evidente in acest sens si a vorbi despre ceea ce nu putem pricepe,  ne este interzis cu desavarsire. 
Si aceasta pentru ca orice i-ar trece prin minte unui om cu privire la  modalitatea in care Allah poseda aceste atribute, Allah este mai presus de aceasta, si oricare va fi modalitatea in care tu pricepi modalitatea de exercitare a acestor atribute/calitati, vei fi mincinos pentru ca nu ai stiinta in aceasta privinta.
Si stiind acestea, fiecare dintre noi trebuie sa stea departe de a cadea in cursa lui seitan si a intreba si afirma despre Allah lucruri despre care nu are stiinta.
Si pentru departarea de aceasta capcana se face urmand modalitatea de intelegere a problematicii urmata de insusi imam Malik (Allah sa aiba mila de el!) care, atunci cand a fost intrebat despre versetul:
 5. Cel Milostiv care s-a asezat pe Tron
Ta-ha,5))
 – cum "istawa"? / cum s-a asezat pe Tron? – a raspuns: " "Al-istiwa" (asezarea pe Tron) ne este cunoscuta, si cum nu putem intelege, si credinta in ea este obligatorie, si intrebarea despre ea este "bid'a"- inovatie (adica o pracitica inexistenta in islam, care nu-si are locul in granitele trasate de teologia islamica).

7. CALITATILE / ATRIBUTELE LUI ALLAH NU II POT FI ATRIBUITE DECAT PE BAZA EVIDENTELOR EXISTENTE IN CORAN SI SUNNAH Asadar, nu Ii putem atribui lui Allah dintre calitati si atribute decat ceea ce El Insusi si-a atribuit in cartea Sa sau prin cuvintele profetului Sau – Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra Sa!).
Si a spus imam Ahmad (Allah sa aiba mila de el!): "Nu se descrie Allah decat prin ceea ce El insusi s-a descris sau a fost descris de trimisul Sau (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!), fara a depasi (perimetrul) Coranului si al Sunnah (relatarile despre Profet - Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa! )."
Si din punctul de vedere al evidentierii de catre Coran si Sunnah a anumitor atribute si calitati ale lui Allah, intalnim  trei situatii:
1. Consemnarea directa / explicita a respectivei calitati / atribut – ca spre exemplu – maretia, puterea, mila, mainile, fata lui Allah
2. Existenta unui nume care presupune o anumita calitate – asa cum, spre exemplu, "Ar-Rahman" (Cel Milostiv) presupune detinerea calitatii de "rahmah" (mila / indurare); "Al-Ghafur" (Cel Iertator) presupune detinerea calitatii de "maghfirah" (iertare).
3. Consemnarea anumitor actiuni si descrieri care indica anumite calitati/atribute, ca spre exemplu – asezarea sa pe Tron, venirea in Ziua Judecatii pentru a separa intre supusii Sai, pedeapsa Sa pentru cei nelegiuiti, coborarea la cerul de dunia, despre care ne instiinteaza profetul lui Allah (Pacea si binecuvantearea lui Allah fie asupra sa!), precum si urmatoarele versete:
5. Cel Milostiv care s-a asezat pe Tron,
(Ta-ha,5)
22. si va veni Domnul tãu, când îngerii vor sta rânduri-rânduri
Al-Fajr,22))
22. si cine este mai nelegiuit decât acela cãruia i se pomenesc
versetele Domnului sãu, iar el se întoarce apoi de la ele? Noi
suntem pedepsitori fatã de cei nelegiuiti!
(As-Sajdah, 22)

 ===

REGULI PRIVIND EVIDENTELE FOLOSITE PENTRU CONFIRMAREA NUMELOR SI ATRIBUTELOR LUI ALLAH


1.EVIDETELE TREBUIE SA FIE FIXATE/STABILITE NUMAI DE CORAN SI SUNAH si nu pot fi stabilite de orice altceva.
Si pentru aceasta, orice a fost consemnat ca fiind afirmat de Allah in ceea ce Il priveste referitor numele si calitatile / atributele Sale trebuie afirmat, si orice este consemnat ca fiind infirmat  trebuie infirmat.

Si printre ceea ce a fost fixat / afirmat ca fiindu-I specific lui Allah prin intermediul evidentelor existente in Coran si Sunnah regasim:
1.orice calitate presupusa de vreunul dintre numele lui Allah
2. Calitati/atribute evidentiate de anumite actiuni ale sale, ca spre exemplu – asezarea pe tron, coborarea la cerul de dunia, venirea pentru a separa intre supusii sai in ziua Judecatii, si nenumarate alta astfel de actiuni care nu pot fi cuantificate si se produc sub marea putere a vrerii lui Allah, despre care Insusi Allah spune:
Allah este cu putere peste toate.
 (Surat Ibrahim,27)
3.fata, ochii, mainile lui Allah
4. cuvintele, vointa Acestuia
5. Multumirea si dragostea si mania si ura Sa

Iar dintre calitatile/atributele care au fost negate pentru a confirma tocmai perfectiunea si absolutul opusului acestora se numara: moartea, somnul, atipirea, nedreptatea, nepasarea in privinta faptelor supusilor Sai, a avea pe cineva asemanator Lui Preainaltul si Preaslavitul.

Cat priveste, insa, acele calitati sau aspecte despre care nu exista evidente nici in sensul fixarii/confirmarii lor si nici in sensul negarii acestora in ceea ce il priveste pe Allah, nu este permisa discutia despre acestea, pentru ca a vorbi / a presupune despre Allah ceva pentru care nu exista evidente in Coran si in Sunnah, aceasta o falsitate enorma.
Si in Nobilul Coran exista numeroase indemnuri cu privire la necesitatea urmarii cu strictete a indemnarilor Cartii lui Allah si a invatamintelor nobilului Sau profet, Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) si spune Allah:
155. Iar aceasta este o Carte binecuvântatã pe care Noi am
pogorât-o. Urmati-o si temeti-vã! Poate cã vi se va arãta îndurare!
(Al-An'am,155)
158. Spune: “O, oameni! Eu sunt pentru voi toti trimisul lui Allah,
cãruia îi apartine împãrãtia cerurilor si a pãmântului. Nu existã altã
divinitate în afarã de El! El dã viatã si El dã moarte. Deci credeti în
Allah si în trimisul Sãu, profetul cel neînvãtat, care crede în Allah si în
cuvintele Sale! si urmati-l! Poate cã veti fi cãlãuziti!”
(Al-'A'raf,158)
Ceea ce vã dãruieste Trimisul primiti, iar
cele de la care vã opreste, de la acelea opriti-vã si fiti cu fricã de
Allah, cãci Allah este aspru la pedeapsã!
(Al-Hashr,7)
80. Cel ce se supune Trimisului se supune, neîndoielnic, si lui Allah.
Cât despre cei care întorc spatele, Noi nu te-am trimis sã fii peste ei
Pãzitor!
An-Nisa'a,80))
59. O, voi cei care credeti! Fiti cu supunere fatã de Allah si fiti cu
supunere [ascultare] fatã de Trimisul Sãu si fatã de diriguitorii vostri!(57)
Apoi, dacã aveti neîntelegeri într-o chestiune, aduceti-o [întru judecare]
la Allah si la Trimis, dacã voi credeti în Allah si în Ziua de Apoi!
Aceasta este mai bine si cu mai bune urmãri.
(An-Nisa'a,59)
49. Asadar, fã judecatã între ei dupã ceea ce ti-a trimis Allah si nu
urma poftele lor si fii cu bãgare de seamã, sã nu te ispiteascã pentru
a te îndepãrta de ceva din ceea ce þi-a trimis Allah! Iar dacã ei întorc
spatele, [refuzând hotãrârea revelatã], atunci sã stii cã Allah voieste
sã-i pedepseascã pentru o parte din pãcatele lor. si multi dintre
oameni sunt nelegiuiti!
Al-Ma'ida,49))


Si indemnul pentru urmarea invataturilor profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) este deosebit de clara in textele coranice. Si oare cu adevarat  crede in Allah si in cuvantul Sau acela care ignora si nu respecta indemnul Acestuia de a a-l urma pe trimisul Sau (Pacea si binecuvantarea lui nAllah fie asupra sa!) si de a-i urma invataturile? Si oare cu adevarat crede in Allah si in Cuvantul Sau acela care nu accepta invataturile profetului Muhammad si el este cel care ne-a clarificat??? ceea ce Allah ne-a transmis in cartea Sa? Si Allah spune:
89. Si [vesteste oamenilor] Ziua în care vom ridica din fiecare
comunitate un martor împotriva lor chiar dintre ei! Noi te vom
aduce pe tine martor împotriva acestora. Si Noi ti-am trimis tie
Cartea ca tâlcuire pentru toate lucrurile, cãlãuzã, îndurare si
bunã vestire pentru musulmani.
(An-Nahl,89)
  

2. CONSIDERAREA NUMELOR SI ATRIBUTELOR LUI ALLAH ASA CUM ACESTEA SUNT CONSEMNATE DE CORAN SI SUNNAH, FARA DEFORMARI, pentru ca in acest subiect nu este loc de "dat cu parerea" si  Allah a elucidat suficient tot ceea ce Il priveste.
Si spune Allah:
  92. si li se va zice lor: „Unde este ceea ce ati adorat
93. În locul lui Allah? Oare vã ajutã ei? Sau se ajutã pe ei însisi?”
94. Apoi [idolii] vor fi aruncati de-a valma în el [Iad], ei si cei rãtãciti,
95. Împreunã cu toti ostenii lui Iblis.
( Ash-Shu'ara, 92-95)
2. Noi l-am pogorât un Coran arab, poate cã voi veþi pricepe!
 (Iusuf, 2)
Si pentru ca Cel care vorbeste despre acest subiect este Insusi Allah, Atotcunascatorul si Cel care detine o stiinta, cu siguranta, mai cuprinzatoare decat stiinta oricareia dinte creatiile Sale, atunci, in mod logic, nu exista loc de nici o alta parere sau discutie care ar putea aduce deformari cu privire la numele si atributele lui Allah, act, de altfel  blamat de Allah Preainaltul si Preaslavitul, si avem in nenumarate randuri in Coran exemplul celor despre care Allah spune:
75. Oare nãzuiti ca ei sã creadã cu voi, când o parte din ei au auzit
cuvântul lui Allah, apoi l-au rãstãlmãcit, dupã ce l-au priceput, cu
bunã-stiinta lor?
(Al-Baqara,75)
46. Printre cei care au îmbrãtisat iudaismul, sunt unii care schimonosesc
sensurile cuvintelor si zic: "Am auzit si nu ne-am supus!" si "Ascultã,
dar sã nu auzi!" si Ra'i-na!", stâlcindu-si limbile lor si vãtãmând
religia. Dacã, dimpotrivã, ei ar zice: "Am auzit si ne-am supus!"
si "Ascultã!" si "Priveste la noi", ar fi mai bine pentru ei si mai drept.
Dar Allah i-a blestemat din pricina necredintei lor si nu cred decât
putini [dintre ei].
(An-Nisa',46)

3. TEXTELE REFERITOARE LA NUMELE SI ATRIBUTELE LUI ALLAH NE PREZINTA ACESTE CALITATI SI ATRIBUTE, PE DE-O PARTE FACANDU-NI-LE CUNOSCUTE, IAR PE DE ALTA PARTE LASANDU-NI-LE NECUNOSCUTE

Si anume, ne sunt cunoscute din punctul de vedere al semnificatiei lor, dar nu si din punctul de vedere al modului exercitare, si nu ne este permis sa aducem in discutie in ceea ce Il priveste pe Allah, decat ceea ce ne-a fost facut cunoscut si pentru care avem evidente clare.
Asadar, ceea ce a fost lasat nespecificat de Allah, noi nu suntem in masura sa-l descifram si nici sa intram in discutii si controverse deviante despre aceasta.

Si spune Allah:
Aceasta este o Carte ale cãrei versete sunt bine
întocmite, apoi tâlcuite de cãtre un Întelept, Binestiutor [Hakim,
Khabir].
(Surat Hud,1)


4.IN FUNCTIE DE CONTEXT SI DE CUVINTELE CARE LE SUNT ALATURATE UNELE DINTRE TEXTELE CARE FAC REFERIRE LA CALITATILE/ ATRIBUTELE LUI ALLAH POT AVEA SEMNIFICATII DIFERITE
Si corecta abordare a acestora, dincolo de a a incerca sa cautam tot felul de intelesuri "ascunse"  care ne-ar putea duce in ratacire,  este sa luam informatia in mod concret, asa cum ne este prezentata ea in textele coranice sau in spusele profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) pentru ca nu ne este permis sa facem presupuneri asupra a ceea ce Allah nu ne-a deslusit despre Sine Insusi si nu poate fi cuprins de capacitatea noastra de intelegere.
Si raspunsul pentru cei care cred ca gasesc intelesuri ascunse, asemanandu-L pe Allah Preaslavitul si Preainaltul cu creatiile Sale si sustinand despre Acesta ceea ce El Insusi nu a sustinut despre Sine, fara a avea nici un temei in Coran si in sunnah profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) este urmatorul:
cel care ne-a vorbit despre sine insusi este Insusi Allah si El este  Cel care le-a vestit supusilor Sai "leisa ca mithlihi sheian"
Nu este nimic asemenea cu El
 (As-Shura,11)
", si i-a oprit Sa-I faca lui asociati
74. Nu-I faceti, asadar, semeni lui Allah, cãci Allah stie, în vreme ce
voi nu stiti!
(An- Nahl, 74)
22. [Slãviti-L pe] cel care v-a fãcut vouã pãmântul un covor si cerul
o zidire si a pogorât din cer apã si a scos prin ea, din roade, hranã
pentru voi. De vreme ce voi stiti [toate acestea], nu-i faceti lui Allah
semeni!
(Al- Baqara ,22)
, si cuvintele lui Allah sunt toate adevar, se sustin unele pe altele si nu se contrazic intre ele.  Slava lui Allah!

 2. si  daca se recunoaste ca din punct de vedere al naturii Sale, Allah este in mod indiscutabil diferit de creatiile Sale, atunci nu incape indoiala ca si din punctul de vedere al calitatilor/atributelor trebuie sa fie diferit  de acestea; si daca s-ar spune ca se diferentiaza numai din punctul de vedere al naturii Sale, dar nu si din punctul de vedere al atributelor, atunci acest discurs ar o contradictie din punct de vedere logic.

3. si Allah este in mod cert mai presus de oricare dintre creatiile Sale.

Si salvarea noastra de aceste devieri si rataciri in incercarea de a deslusi adevarata semnificatie a numelor si atributelor lui Allah, este tocmai urmarea cu strictete a textelor coranice si a hadis-urilor "sahihah" ("corecte"), precum si a intelegerii despre acestea la care se afla generatia de dreptcredinciosi companioni ai profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) si a generatiei urmatoare acestora, care aveau o intelegere clara si neeronata a subiectului adus in discutie si o credinta limpede si adevarata care isi trageau seva tocmai din apropierea lor de profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) – cel mai bun cunoscator al Domnului Sau dintre toti oamenii si care vorbea din intelepciunea ce i-a fost revelata de Insusi Domnul sau, Atoatestiutorul, a carui cunoastere este mai presus de tot si de toate, absoluta.

Fie ca Allah sa ne faca dintre cei apropiati profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) si companionilor sai (Allah sa fie multumit de ei!) si a tuturor celor drepti intru credinta in Gradinile Raiului, amin.  
        

Si Subhan Allah, cu cat il cunosti mai bine pe Allah, cu atat devii mai mult constient de maretia si perfectiunea si absolutul Acestuia – la ilaha illa hu, rabbu-l-arsi-ladzim – nu exista alta divinitate in afara de El, Domnul Tronului cel Maret!
Fie ca Allah sa ne faca dintre cei care l-au cunoscut si l-au inteles si l-au adorat in cel mai adecvat mod cu putinta si dintre cei carora le va arata minunata Sa fata in Paradis.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu